Akadeemilise aususe juhend
Kinnitatud Miina Härma
Gümnaasiumi direktori käskkirjaga nr 342, 13. detsember 2018
Meie kooli tuleb õpilasi mitmest
maailma nurgast ja nende teadmised akadeemilisest aususest võivad olla
erinevad. Seega tahab kool juhtida õpilaste tähelepanu akadeemilise aususe
erinevatele tahkudele ning toetada õpetajaid akadeemiliselt ausa käitumise
kasvatamisel. Oma akadeemilise aususe põhimõtete väljatöötamisel juhindume
Eesti Teadusagentuuri ja Tartu Ülikooli eetikakeskuse koostatud heast
teadustavast[1]
ja International Baccalaureate
Organizationi dokumendist „Akadeemiline ausus IB hariduse kontekstis“[2].
Iga õpetaja on akadeemilise
aususe õpetaja. Kuivõrd MHG rakendab uurimuslikku õpet alates 1. klassist,
suunatakse õpilasi infot otsima ja allikatele viitama igas kooliastmes ja
kõikides ainevaldkondades. Õpetajatele pakutakse ainepõhiseid koolitusi, samuti
tehnilist tuge, et õpetada õpilasi korrektselt allikatele viitama.
Iga õpilane käitub
üldtunnustatud aususe põhimõtete järgi oma koolitöös samamoodi nagu teisteski
eluvaldkondades. Uurida ja avastada, mida teised on mingis valdkonnas teinud,
ja autorite panust neile viidates tunnustada, on sama oluline kui oma ideede ja
töö eest tunnustust saada.
Iga lapsevanem toetab oma
last, et temast kasvaks inimene, kes peab ausust akadeemilises sfääris sama
normaalseks nagu teisteski eluvaldkondades. Kuivõrd usume igaühe heasse tahtesse
anda oma parim, lähtub MHG akadeemilise aususe juhend põhimõttest: „tea, mis on
vale, et käituda õigesti“.
Akadeemiline petturlus on
käitumine, mis annab õpilasele ebaausa eelise hindeliste tööde sooritamisel.
Akadeemiline petturlus on näiteks:
Plagieerimine – kellegi
teise töö või mõtete esitamine enda omadena. Algallikale tuleb alati viidata,
kasutades üldtunnustatud vormingut.
Kokkumäng – teise õpilase
ebaausa käitumise võimaldamine, näiteks lubades oma tööd esitada tema omana.
Dubleerimine – ühe ja sama
töö esitamine erinevate hindeliste ülesannete täitmiseks samas või erinevates
ainetes.
Samuti kuuluvad akadeemilise
petturluse alla kõikvõimalikud muud tegevused, mis annavad õpilasele ebaausa
eelise või mõjutavad teiste õpilaste tulemusi.
Ei ole aus:
- kunstlikult
tekitada andmeid ülesandes, kus neid peab koguma;
- võtta
kontrolltööle/arvestustööle/eksamile kaasa materjale/vahendeid, mis pole
lubatud;
- häirida
kontrolltöö/arvestustöö/eksami kulgu ebasobiva käitumisega, teise õpilase
häirimisega või muul moel;
- vahendada
kontrolltöö/arvestustöö/eksami ajal töösse puutuvat informatsiooni või aidata
sellele kaasa;
- esineda teise
õpilasena;
- ebaausal teel
omandada kontrolltöö/arvestustöö/eksami materjale;
- avaldada
eksamitööga seotud informatsiooni kellelegi väljaspool kooli 24 tunni jooksul
pärast eksamit[3].
Akadeemilise petturluse
kahtluse korral on õpetajal õigus teha erinevaid toiminguid, et püüda kindlaks
teha õpilase töö autentsus. Kui õpetajal, õppejuhil või mõnel teisel asjasse
puutuval koolitöötajal on kahtlus, et õpilase töö ei pruugi olla autentne, võib
tarvitusele võtta järgmisi meetmeid:
I kooliastmes: selgitavad
vestlused, parandused/täiendused töös, töö ümberkirjutamine.
II ja III kooliastmes:
Plagieerimise korral:
- selgitavad
vestlused, millele järgneb õpilase võimalus parandada töö nõuetele vastavaks.
Muu akadeemiliselt ebaausa käitumise korral:
- kokkuvõtva töö
hinne on „0“ ja töö ei kuulu järele vastamisele;
- jooksva
hindamise puhul jääb töö arvestamata, märkus Stuudiumis.
Loovtöö:
- kui loovtöö ei vasta
nõuetele, sekkub juhendaja ja plagiaadi korral on töö hindeks „0“. Tööd on
võimalik uuesti kaitsta/vastata õppeaasta lõpus.
Korduva ebaausa käitumise
korral teavitab õpetaja klassijuhatajat ja lapsevanemat (märkus Stuudiumis) ja
klassijuhatajal on õigus alandada õpilase käitumishinnet.
IV kooliastmes:
Plagieerimise korral:
- selgitavad
vestlused juhendajaga või vajadusel ka õppejuhiga, millele järgneb õpilase
võimalus parandada töö nõuetele vastavaks, vastasel korral loetakse töö
mittesooritatuks ja hinnatakse hindega „1“.
Muu akadeemiliselt ebaausa käitumise korral:
- nii
perioodi kokkuvõtva kui ka jooksva hindamise või kontrolltöö korral hinnatakse töö hindega
„1“. Jooksvatest hinnetest moodustunud arvestuslikku hinnet või arvestustööd
on õpilasel võimalik soovi korral järele vastata pikendatud
õppetöö ajal. Aineõpetajal on õigus ebaausate
võtete kasutamise põhjendatud kahtluse korral rakendada ka teisi meetmeid.
Näiteks kui on kahtlus, et õpilane ei ole lugenud nõutud teost, vaid kokkuvõtet,
anda õpilasele võimalus hinde parandamiseks suulise vastamise vormis vms.
Praktiline või uurimistöö:
- kui praktiline
või uurimistöö ei vasta nõuetele, on juhendajal kohustus sekkuda ja anda
õpilasele võimalus tööd parandada. Kui hindamiseks esitatud töö on plagiaat, on
töö hindeks „1“. Uue võimaluse uue
teemaga praktilist või uurimistööd sooritada saab õpilane 12. klassi
kevadel.
IB Diploma õppekava:
IB Diploma õppekava
kohustuslike hindeliste tööde puhul komisjoni kokkukutsumine, kes uurib
õpilaselt ebaausa käitumise põhjuste kohta ning:
- võib lubada töö
uuesti kirjutada, kui selleks on veel aega;
- võib keelata
tööd uuesti kirjutada, kui selleks enam aega pole, selgitades õpilasele
kohustusliku töö esitamata jäämise tagajärgi:
- teavitab IBO-d,
kui ebaaus käitumine tuleb ilmsiks pärast töö esitamist;
- ootab ära
IBO-poolsed otsused, kui ebaaus käitumine avastatakse IBO poolt.[4] Õpilasele ei väljastata
lõpptulemusi enne, kui uurimine on läbi viidud ja otsus tehtud.
Kui õpilane leitakse olevat
süüdi akadeemilises petturluses õppeaine kohustusliku komponendi puhul, ei
väljastata hinnet selles aines ega ka lõpudiplomit. Õpilane võib registreerida
järeltööks eksamisessioonile ühe aasta pärast.
Kui on tegemist väga tõsise
akadeemilise aususe põhimõtete rikkumisega, võib IBO komisjon keelata õpilase
registreerimise järgmisteks eksamisessioonideks.
Kui IBO saab akadeemilise
aususe põhimõtete rikkumisest teada pärast diplomi väljastamist, võib IBO
otsustada õpilase diplom kehtetuks kuulutada.
[1] https://www.eetika.ee/et/eesti-hea-teadustava (24.10.2017)
[2] http://www.ibo.org/globalassets/digital-tookit/brochures/academic-honesty-ib-en.pdf (24.10.2017)
[3] ainult Diploma õppekaval
[4] Diploma Programme. Academic honesty, © International Baccalaureate Organization 2009