Andekad õpilased võivad olla silmapaistvad nii ühel kui ka kõigil aladel. Samuti võivad nad olla andekad ühel alal, kuid kogeda õpiraskusi teistel aladel. Andeid tuleb märgata ja arendada ning andekad õpilased vajavad väljakutseid. Andekad õpilased on tulevikus need, kes suudavad kõige paremini ellu viia kooli visiooni – olla põlvkonnaks, kes tahab oma andeid, loovust ja töökust suunata maailma paremaks muutmise heaks. Nii riiklik kui ka IB-õppekava pakub palju võimalusi andekate õpilaste toetamiseks ning otsused õpilasele sobiva õppekava kohta tehakse koostöös õpilase enda ning lapsevanematega.
TOETAVAD
MEETMED MHG-s:
- Individuaalsed
õppekavad ühes või mitmes aines (koos eesmärkide seadmise ja
refleksiooniga)
- Klassikursuse
vahelejätmine või kahe klassi õppekava
läbimine ühe aastaga
- Osa-ajaline andekate grupeerimine (matemaatikatundides noppeõpe alates 4. klassist)
- Andekal õpilasel võimalus õpetada teisi, nooremaid (andekaid)
õpilasi
- Uurimuslik ja
mõistepõhine õpe põhikoolis, mis võimaldab tõhusamat seoste loomist
- Kriteeriumipõhine
hindamine põhikoolis, mis
võimaldab õpilastel näidata oma tugevaid külgi, erihuvi või andekust (7–8 palli
saavad õpilased, kes nn ületavad ootusi)
- IB Diploma
õppekava gümnaasiumis (võimaldab süvitsi keskenduda ainetele, mis
õpilast enim huvitavad)
- Tasemerühmad gümnaasiumis
(võõrkeeled) ja suunavalik õpilase
huvist ja soovist lähtuvalt (mitte varasemate teadmiste alusel)
- Õppetöö
rikastamine õppekäikude (muuseumid, laborid, ettevõtted jms), projektide ja
ainevõistlustega
- Toetame andekate õpilaste võistlemist õpilasvõistlustel ja
olümpiaadidel vastavalt oma edasijõudnud
tasemele (mitte bioloogilisele vanusele)
- Ainelaagrid õpilasvõistlusteks valmistumiseks (loodus- ja
reaalainetes)
- Soosime õpilaste osalemist TÜ Teaduskooli kursustel (kool tasub
õpingute eest ning arvestab teaduskooli kursuseid gümnaasiumi õppekava
täitmisena)
ANDEKATE MÄRKAMINE
ANDEKAD
LAPSED VÕIVAD:
- olla head järelduste
tegijad
- õppida kiiresti
- olla suure sõnavaraga
- olla hea mäluga
- olla võimelised pikalt
keskenduma (kui teema neid huvitab)
- olla tundlikud (solvuda
või haavuda kergesti)
- näidata üles kaastunnet
teiste suhtes
- olla perfektsionistid
- väljendada oma tundeid
intensiivselt
- olla moraalselt tundlikud
- olla väga uudishimulikud
- küsida palju küsimusi
- teha järeldusi
- leiutada asju
- armastada väljakutseid ja
keerulisi ülesandeid
- olla oma huvide puhul väga
järjekindlad
- olla väga energilised
- eelistada vanemate laste
või täiskasvanute seltskonda
- omada palju erinevaid
huvisid
- olla hea huumorimeelega
- hakata varakult lugema ja
nautida lugemist (kui laps ise veel lugeda ei oska, siis naudib seda, kui
talle loetakse)
- muretseda õigluse üle
- olla innukad jälgijad
- olla hea kujutlusvõimega
- olla väga loovad
- kahelda autoriteedis
- nautida numbrimänge või -mõistatusi
- olla head mõistatuste ja
nuputamisülesannete lahendajad
Kuigi andekad õpilased võivad olla silmapaistvad ühes
õppeaines, võib neil teistel aladel esineda õpiraskusi.
ANDEKATE
ÕPILASTE MÄRKAMINE MHG-s
- 1. klassi vastuvõtt õppepäevade alusel
- Testimine (näit. koolipsühholoogia hindamisvahendid, vaimsete võimete testid, TÜ akadeemiline test)
- Saavutused olümpiaadidel jt õpilasvõistlustel
- Aineõpetajate, klassijuhatajate ja kooli tugispetsialistide tähelepanekud
- Lapsevanemate tähelepanekud ja soovitused
- Laste enda ettepanekud
ANDEKATE TOETAMINE
ANDEKATE
TOETAMISEL LÄHTUME JÄRGNEVATEST PÕHIMÕTETEST:
- pakume õpilastele turvalist õpikeskkonda, mis toetab nende enesekindlust
ja enesehinnangut;
- õpilast saab kõige paremini toetada koolis, mis on
koostöövalmis, teadlik, avatud ja lapsevanemaid kaasav;
- õpetada tuleb lähtuvalt IB lähenemisest ja põhimõtetest.
ÕPETAMISSTRATEEGIAD
PEAKSID:
- kindlustama õppimise ja õpetamise laienemise õppeainetes, kus
õpilane on silmapaistev;
- kindlustama, et õpilastel on piisavalt väljakutseid ja võimalusi
materjali süvitsi uurida, võttes arvesse õpilase tempot ning materjali
keerukust;
- looma õpilastele võimalusi õppida kõrgemal tasemel;
- lubama õpilasel õppida ka teisi temale huvipakkuvaid teemasid;
- võimaldama diferentseerimist,
mis võtab arvesse mõnda andekuse mudelit, näiteks Joseph Renzulli kolme ringi
mudelit või Howard Gardneri mitmese intelligentsuse teooriat;
- kasutama infotehnoloogiat
andekate toetamisel.
KASULIK INFO
Informatsiooni andekuse ja andekate laste kohta võib
leida järgmistelt veebilehtedelt ja kirjandusest.
VEEBIALLIKAD
MTÜ Eesti Talendikeskus: http://www.talendikeskus.ee/
RAAMATUD
ARTIKLID