Kinnitatud
Miina Härma Gümnaasiumi direktori käskkirjaga nr 175, 29. september 2019
Hindamise
eesmärk:
- toetada õpilase arengut – anda tagasisidet õpilase arengu kohta, innustada ja suunata õpilast sihikindlalt õppima, aidata kaasa õpilase enesehinnangu kujunemisele ja suunata õpilast edasise haridustee valikul;
- suunata õpetaja tegevust õpilase õppimise ja individuaalse arengu toetamisel;
- anda alus õpilase järgmisse klassi üleviimiseks ning põhikooli lõpetamise otsuse tegemiseks. Hindamine on süstemaatiline teabe kogumine õpilase arengu kohta, selle teabe analüüsimine ja tagasiside andmine. Hindamine on aluseks õppe edasisele kavandamisele.
Hindamise üldised
põhimõtted
Jooksev hindamine
- Õpilane
saab suulist või kirjalikku jooksvat tagasisidet oma teadmiste ja oskuste
kohta. Jooksva hindamise toimumist ei pea ette teatama.
Kokkuvõttev töö
- Kokkuvõtva tööga (kontrolltöö, projekt, esitlus jms) võrreldakse õpilase ainealaseid teadmisi ja oskusi õpilase õppe aluseks olevas ainekavas toodud oodatavate õpitulemustega ja tema õppele püstitatud eesmärkidega.
- Kokkuvõtvate tööde arvu teatab õpetaja poolaasta algul.
- Kokkuvõtva töö materjali mahu otsustab õpetaja.
- Stuudiumi kontrolltööde graafikusse kantakse kokkuvõtvad tööd, mis kontrollivad pikema aja jooksul omandatud teadmisi ja oskusi ning mis eeldavad õppimist, materjali ülekordamist või muud põhjalikku ettevalmistust kontrolltööle eelneval õhtul.
- Stuudiumi kontrolltööde graafikusse ei saa kontrolltöid märkida vaheajajärgsele esmaspäevale.
Kokkuvõttev hindamine
- 1.−4. klassis kasutatakse kokkuvõtva hindena kaks korda õppeaastas toimuvat kirjeldavate sõnaliste hinnangute andmist.
- 5.−9. klassis on õppeaine kokkuvõttev hinne poolaasta- ja aastahinne.
- Kui õppeaine poolaastahinnet ei saa mingil põhjusel välja panna, lisatakse Stuudiumisse vastav kommentaar.
- Poolaastahinne pannakse välja antud poolaastal saadud tulemuste alusel juhtkonna poolt määratud tähtajaks.
- Aastahinne pannakse välja võttes arvesse õpilase ainealast arengut kogu õppeaasta vältel.
- 9. klassi õpilasele pannakse aastahinded välja enne lõpueksamite algust, välja arvatud õppeainetes, milles õpilane jäetakse täiendavale õppetööle.
- Õpilasele, kelle poolaastahinne on puudulik või hindamata, kehtestatakse vajadusel klassijuhataja, aineõpetajate ja tugistruktuuride koostöös individuaalne järeltööde ja õpiabi ajakava.
- Kui õpilasel ei ole võimalik mingil põhjusel välja panna aastahinnet, otsustab tekkinud olukorra üle õppenõukogu.
Üleviimine
järgmisesse klassi
- Õpilase järgmisse klassi üleviimise
kinnitab õppenõukogu. Kuni 8. klassini viiakse õpilane, keda ei ole jäetud
täiendavale õppetööle, järgmisse klassi õppeperioodi lõpus. Õpilane, kes jäeti
täiendavale õppetööle, kuid keda ei jäeta klassikursust kordama, viiakse
järgmisse klassi üle hiljemalt 30. augustiks. Eeltoodud tähtaegu ei
kohaldata õpilase puhul, kellele on koostatud individuaalne õppekava, kus on
ettenähtud erisused järgmisse klassi üleviimise ajas.
- Õpilane, kellel on kolm või enam
mitterahuldavat aastahinnet, jäetakse lapsevanema nõusolekul õppenõukogu
otsusega klassikursust kordama.
Käitumise ja hoolsuse
hindamine
- Põhikoolis hinnatakse õpilase käitumist
ja hoolsust igal poolaastal ja kokkuvõtvalt aasta lõpus.
- Koolipere annab õpilasele igapäevaste
tegevuste ja sündmuste vältel tagasisidet, et toetada õpilase käitumise,
hoiakute ja väärtushinnangute kujunemist. Käitumist ja hoolsust hindab
klassijuhataja tuginedes aineõpetajate ettepanekutele, arvestades
koolikohustuse täitmist ja kooli kodukorra järgimist.
- Käitumis- ja hoolsushinded märgitakse
Stuudiumisse ja klassitunnistusele. Põhikooli lõputunnistusele märgitakse
ainult käitumishinne.
Käitumine
- Õpilase käitumise hindamise aluseks on kooli kodukorra ja koolikohustuse täitmine ning üldtunnustatud käitumis- ja kõlblusnormide järgimine koolis ja väljaspool kooli.
- Käitumist hinnatakse hinnetega „eeskujulik”, „hea”, „rahuldav” ja „mitterahuldav”.
- Käitumishindega „eeskujulik“ hinnatakse õpilast, kellele üldtunnustatud käitumis- ja kõlblusnormide järgimine on harjumuspärane igas olukorras, kes ei hiline ainetundidesse ja kes täidab eeskujulikult ning järjepidevalt koolikohustust ja kooli kodukorra nõudeid.
- Käitumishindega „hea“ hinnatakse õpilast, kes järgib üldtunnustatud käitumis- ja kõlblusnorme, täidab koolikohustust ning kooli kodukorra nõudeid, kuid kellel esineb selles üksikuid puudujääke.
- Käitumishindega „rahuldav“ hinnatakse õpilast, kes üldiselt järgib üldtunnustatud käitumis- ja kõlblusnorme ja täidab üldiselt kooli kodukorra nõudeid ja koolikohustust, kuid kellel on esinenud eksimusi (käitumist puudutav märkus Stuudiumis või õpilaspäevikus, mistõttu ta vajab pedagoogide ja lastevanemate tähelepanu ning suunamist).
- Käitumishindega „mitterahuldav“ hinnatakse õpilast, kes ei täida kooli kodukorra nõudeid, koolikohustust, ei järgi üldtunnustatud käitumis- ja kõlblusnorme ega allu õpetajate nõudmistele. Õpilase käitumine hinnatakse „mitterahuldavaks“ ka üksiku õigusvastase teo või ebakõlbelise käitumise eest.
Hoolsus
- Hoolsuse hindamise aluseks on õpilase
suhtumine õppeülesannetesse, tema kohusetundlikkus, töökus ja järjekindlus
õppeülesannete täitmisel.
- Hoolsushindega „eeskujulik“ hinnatakse
õpilast, kes suhtub õppeülesannetesse alati kohusetundlikult, õpib kõiki
õppeaineid võimetekohaselt, on õppeülesannete täitmisel püüdlik, hoolas ja
iseseisev, ilmutab omaalgatust ja viib alustatud töö lõpuni, kannab alati
kaasas vajalikke õppevahendeid ja tagab nende korrasoleku.
- Hoolsushindega „hea“ hinnatakse
õpilast, kes suhtub õppeülesannetesse kohusetundlikult, on iseseisev ja
hoolikas ning õpib võimetekohaselt. Vajalikud õppevahendid puuduvad üksikutel
kordadel ja/või nende korrashoius esineb üksikuid puudujääke.
- Hoolsushinde „rahuldav“ saab õpilane,
kes üldiselt täidab oma õppeülesandeid, kuid ei ole piisavalt järjekindel ega
õpi kõiki aineid oma tegelike võimete ja arengutaseme kohaselt. Vajalikud
õppevahendid puuduvad tihti ja/või nende korrashoius esineb tõsiseid
puudujääke, aeg-ajalt jätab täitmata oma kodused ülesanded.
- Hoolsushindega „mitterahuldav“
hinnatakse õpilast, kes ei õpi võimetekohaselt, suhtub õppeülesannetesse
lohakalt ja vastutustundetult, ei täida tundides õpetajate nõudmisi, jätab
sageli täitmata oma kodused õppeülesanded.
Järelevastamine ja
õpiabi
Järelevastamine poolaasta sees
- Kool tagab õpilasele, kellel tekib ajutine mahajäämus eeldatavate õpitulemuste saavutamisel, täiendava pedagoogilise juhendamise väljaspool õppetunde. Õpiabi ajad avaldatakse kooli koduleheküljel ja stendil. Õpilasele määratakse järelevastamiste ja õpiabi aeg väljaspool tema õppetundide aega.
- Õpilase lühemaajalise (üks õppenädal või vähem) puudumise korral toimub järelevastamine kokkuleppel aineõpetajaga esimesel võimalusel.
- Õpilase pikemaajalise (enam kui üks õppenädal) puudumise korral toimub kokkuvõtvate tööde järelevastamine aineõpetajaga kokku lepitud ajal kümne tööpäeva jooksul pärast õpilase kooli naasmist. Vajadusel kehtestatakse õpilasele klassijuhataja, aineõpetajate ja tugistruktuuride koostöös individuaalne järeltööde ja õpiabi ajakava.
Täiendav õppetöö
- Täiendava õppetöö eesmärk on võimaldada õpilasel kompenseerida puudujäägid oma teadmistes ja oskustes ainetes, mis on hinnatud mitterahuldava aastahindega, et tal oleks võimalik edukalt jätkata teadmiste ja oskuste omandamist nendes ainetes järgmises klassis.
- Täiendavale õppetööle jätmise otsustab õppenõukogu õppeperioodi lõpus.
- Õpilane jäetakse täiendavale õppetööle kuni kahes õppeaines. Täiendava õppetöö raames täidab põhikooli õpilane õpetaja juhendamisel spetsiaalseid õppeülesandeid.
- Täiendava õppetöö pikkuseks on kuni kaks nädalat ja selle toimumise aja korraldab aineõpetaja juunis ja/või augustis.
- Täiendava õppetöö mittesooritamise korral viiakse õpilane üle järgmisse klassi rakendades tema õppeedukuse ja/või käitumise parandamiseks koheselt kooli tugisüsteeme ja vajadusel individuaalset õppekava.
Hinde ja hinnangu
vaidlustamine
- Hinnet võib vaidlustada õpilane, kellele hinne on pandud, või tema seaduslik esindaja.
- Hinde vaidlustamisel tuleb pöörduda kõigepealt aineõpetaja poole, seejärel vajadusel kooli direktori poole, esitades kirjaliku taotluse koos põhjendusega kümne tööpäeva jooksul pärast hinde või hinnangu teadasaamist.
- Hoolsuse ja käitumise hinde vaidlustamisel tuleb pöörduda kõigepealt klassijuhataja poole, seejärel vajadusel kooli direktori poole, esitades kirjaliku taotluse koos põhjendusega kümne tööpäeva päeva jooksul pärast hinde või hinnangu teadasaamist.
- Kooli direktor teeb vaidlustatud hinde osas otsuse konsulteerides aineõpetajaga ja/või klassijuhatajaga ning teavitab sellest vaidlustajat kirjalikult viie tööpäeva jooksul otsuse vastuvõtmise päevast arvates.
Akadeemiline ausus
- Akadeemilise aususe põhimõtete väljatöötamisel on kool juhindunud Eesti teadusagentuuri ja Tartu Ülikooli eetikakeskuse koostatud heast teadustavast ja International Baccalaureate Organizationi dokumendist „Akadeemiline ausus IB hariduse kontekstis“. (Lisa 1)
Hindamine 1.−4. klassis
- 1.−4. klassi õpilaste teadmiste ja oskuste hindamisel kasutatakse suulisi ja kirjalikke hinnanguid, mis kirjeldavad õpilaste teadmisi, sotsiaalseid oskusi ja tööharjumusi erinevates õppeainetes.
Hindamine 5.−9. klassis
- Õpilane saab jooksvat tagasisidet oma teadmiste ja oskuste kohta. Jooksev tagasiside väljendub protsentides, punktides või sõnalises tagasisides. Numbrilist hindamist ei kasutata. Jooksev hindamine annab tagasisidet selle kohta, kuidas õpilane liigub kokkuvõtvate tööde sooritamise suunas.
- Iga õppeteema lõpus sooritab õpilane kokkuvõtva töö, mis hindab õpilase taset ühes või mitmes ainegrupi hindamiskriteeriumis. Igas ainegrupis on neli kriteeriumi (A, B, C, D) ning maksimaalselt on võimalik iga kriteeriumi eest saada 8 punkti. Iga kriteeriumi hinnatakse igas ainegrupis vähemalt kaks korda õppeaastas. Hindamiskriteeriumid A, B, C, D on võrdse kaaluga.
- Ainegruppide hindamiskriteeriumid ja tasemekirjeldused on õpilastele ja lapsevanematele kättesaadavad Stuudiumis.
- Kokkuvõtvat tööd sooritab iga õpilane ühe korra. Sooritus kirjeldab ja hindab õpilase teadmiste, oskuste ja mõistmise taset konkreetsel ajahetkel. Võimaluse soorituse parandamiseks saab õpilane järgmise sama kriteeriumit hindava kokkuvõtva tööga. Kui õpilane on kokkuvõtva töö ajal puudunud, sooritab ta töö õpetajaga kokkuleppel esimesel võimalusel.
- Märge „!“ tähistab Stuudiumis tegemata tööd, mis tuleb sooritada õpetajaga kokku lepitud ajal kuni kümne tööpäeva jooksul alates märke „!“ Stuudiumisse kandmisest.
- Kriteeriumitööde punktid märgib õpetaja hinnete lahtrisse (skaalal 0−8) ning lisab kommentaaride lahtrisse märke, millist kriteeriumi hinnati.
- Kriteeriumipunktide alusel moodustub õpilase poolaastahinne skaalal 1−7. I poolaastahinne pannakse jaanuaris ja II poolaastahinne juunis.
- Poolaastahinnete kirjeldused on õpilastele ja lapsevanematele kättesaadavad Stuudiumis.
- Aastahinne pannakse välja võttes arvesse õpilase ainealast arengut kogu õppeaasta vältel.
- Õpilane jäetakse täiendavale õppetööle, kui tema teadmisi, oskusi ja mõistmist kirjeldav aastahinne konkreetses aines jääb alla kolme palli.
- Vajadusel (õpilase liikumisel teise kooli või põhikooli lõpetamisel) konverteeritakse kokkuvõtvad hinnangud 1−7 riiklikkusse viie palli süsteemi:
Lisa 1. Akadeemilise aususe juhend
Meie kooli tuleb õpilasi mitmest
maailma nurgast ja nende teadmised akadeemilisest aususest võivad olla
erinevad. Seega tahab kool juhtida õpilaste tähelepanu akadeemilise aususe
erinevatele tahkudele ning toetada õpetajaid akadeemiliselt ausa käitumise
kasvatamisel. Oma akadeemilise aususe põhimõtete väljatöötamisel juhindume
Eesti Teadusagentuuri ja Tartu Ülikooli eetikakeskuse koostatud heast
teadustavast[1]
ja International Baccalaureate
Organizationi dokumendist „Akadeemiline ausus IB hariduse kontekstis“[2].
Iga õpetaja on akadeemilise aususe
õpetaja. Kuivõrd MHG rakendab uurimuslikku õpet alates 1. klassist,
suunatakse õpilasi infot otsima ja allikatele viitama igas kooliastmes ja
kõikides ainevaldkondades. Õpetajatele pakutakse ainepõhiseid koolitusi, samuti
tehnilist tuge, et õpetada õpilasi korrektselt allikatele viitama.
Iga õpilane käitub üldtunnustatud
aususe põhimõtete järgi oma koolitöös samamoodi nagu teisteski eluvaldkondades.
Uurida ja avastada, mida teised on mingis valdkonnas teinud, ja autorite panust
neile viidates tunnustada, on sama oluline kui oma ideede ja töö eest
tunnustust saada.
Iga lapsevanem toetab oma last, et
temast kasvaks inimene, kes peab ausust akadeemilises sfääris sama normaalseks
nagu teisteski eluvaldkondades. Kuivõrd usume igaühe heasse tahtesse anda oma
parim, lähtub MHG akadeemilise aususe juhend põhimõttest: „tea, mis on vale, et
käituda õigesti“.
Akadeemiline petturlus on käitumine,
mis annab õpilasele ebaausa eelise hindeliste tööde sooritamisel.
Akadeemiline
petturlus on näiteks:
plagieerimine – kellegi teise töö või
mõtete esitamine enda omadena. Algallikale tuleb alati viidata, kasutades
üldtunnustatud vormingut;
kokkumäng – teise õpilase ebaausa
käitumise võimaldamine, näiteks lubades oma tööd esitada tema omana;
dubleerimine – ühe ja sama töö
esitamine erinevate hindeliste ülesannete täitmiseks samas või erinevates
ainetes.
Samuti kuuluvad akadeemilise petturluse
alla kõikvõimalikud muud tegevused, mis annavad õpilasele ebaausa eelise või
mõjutavad teiste õpilaste tulemusi.
Ei
ole aus:
- kunstlikult
tekitada andmeid ülesandes, kus neid peab koguma;
- võtta
kontrolltööle/arvestustööle/eksamile kaasa materjale/vahendeid, mis pole
lubatud;
- häirida
kontrolltöö/arvestustöö/eksami kulgu ebasobiva käitumisega, teise õpilase
häirimisega või muul moel;
- vahendada
kontrolltöö/arvestustöö/eksami ajal töösse puutuvat informatsiooni või aidata
sellele kaasa;
- esineda
teise õpilasena;
- ebaausal
teel omandada kontrolltöö/arvestustöö/eksami materjale;
- avaldada
eksamitööga seotud informatsiooni kellelegi väljaspool kooli 24 tunni jooksul
pärast eksamit[3].
Akadeemilise petturluse kahtluse korral
on õpetajal õigus teha erinevaid toiminguid, et püüda kindlaks teha õpilase töö
autentsus. Kui õpetajal, õppejuhil või mõnel teisel asjasse puutuval
koolitöötajal on kahtlus, et õpilase töö ei pruugi olla autentne, võib
tarvitusele võtta järgmisi meetmeid:
I
kooliastmes:
selgitavad vestlused, parandused/täiendused töös, töö
ümberkirjutamine.
II
ja III kooliastmes:
Plagieerimise
korral:
- selgitavad
vestlused, millele järgneb õpilase võimalus parandada töö nõuetele vastavaks.
Muu
akadeemiliselt ebaausa käitumise korral:
- kokkuvõtva
töö hinne on „0“ ja töö ei kuulu järele vastamisele;
- jooksva
hindamise puhul jääb töö arvestamata, märkus Stuudiumis.
Loovtöö:
- kui
loovtöö ei vasta nõuetele, sekkub juhendaja ja plagiaadi korral on töö hindeks
„0“. Tööd on võimalik uuesti kaitsta/vastata õppeaasta lõpus.
Korduva ebaausa käitumise korral
teavitab õpetaja klassijuhatajat ja lapsevanemat (märkus Stuudiumis) ja
klassijuhatajal on õigus alandada õpilase käitumishinnet.
IV kooliastmes:
Plagieerimise
korral:
- selgitavad
vestlused juhendajaga või vajadusel ka õppejuhiga, millele järgneb õpilase
võimalus parandada töö nõuetele vastavaks, vastasel korral loetakse töö
mittesooritatuks ja hinnatakse hindega „1“.
Muu
akadeemiliselt ebaausa käitumise korral:
- nii perioodi kokkuvõtva kui ka jooksva hindamise või kontrolltöö korral
hinnatakse töö hindega „1“. Jooksvatest hinnetest moodustunud arvestuslikku
hinnet või arvestustööd on õpilasel võimalik
soovi korral järele vastata pikendatud õppetöö ajal.
Aineõpetajal on õigus ebaausate võtete kasutamise põhjendatud kahtluse
korral rakendada ka teisi meetmeid. Näiteks kui on kahtlus, et õpilane ei ole
lugenud nõutud teost, vaid kokkuvõtet, anda õpilasele võimalus hinde
parandamiseks suulise vastamise vormis vms.
Praktiline
või uurimistöö:
- kui
praktiline või uurimistöö ei vasta nõuetele, on juhendajal kohustus sekkuda ja
anda õpilasele võimalus tööd parandada. Kui hindamiseks esitatud töö on
plagiaat, on töö hindeks „1“. Uue võimaluse uue teemaga praktilist või uurimistööd sooritada saab õpilane
12. klassi kevadel.
IB
Diploma õppekava:
IB Diploma õppekava kohustuslike
hindeliste tööde puhul komisjoni kokkukutsumine, kes uurib õpilaselt ebaausa
käitumise põhjuste kohta ning:
- võib
lubada töö uuesti kirjutada, kui selleks on veel aega;
- võib
keelata tööd uuesti kirjutada, kui selleks enam aega pole, selgitades õpilasele
kohustusliku töö esitamata jäämise tagajärgi:
- teavitab
IBO-d, kui ebaaus käitumine tuleb ilmsiks pärast töö esitamist;
- ootab
ära IBO-poolsed otsused, kui ebaaus käitumine avastatakse IBO poolt.[4] Õpilasele ei väljastata
lõpptulemusi enne, kui uurimine on läbi viidud ja otsus tehtud.
Kui õpilane leitakse olevat süüdi
akadeemilises petturluses õppeaine kohustusliku komponendi puhul, ei väljastata
hinnet selles aines ega ka lõpudiplomit. Õpilane võib registreerida järeltööks
eksamisessioonile ühe aasta pärast.
Kui on tegemist väga tõsise
akadeemilise aususe põhimõtete rikkumisega, võib IBO komisjon keelata õpilase
registreerimise järgmisteks eksamisessioonideks.
Kui IBO saab akadeemilise aususe
põhimõtete rikkumisest teada pärast diplomi väljastamist, võib IBO otsustada
õpilase diplom kehtetuks kuulutada.
[1] https://www.eetika.ee/et/eesti-hea-teadustava (24.10.2017)
[2] http://www.ibo.org/globalassets/digital-tookit/brochures/academic-honesty-ib-en.pdf (24.10.2017)
[3] ainult Diploma
õppekaval
[4] Diploma Programme.
Academic honesty, © International Baccalaureate Organization 2009