VABATAHTLIK TÖÖ, HEATEGEVUSLIK TÖÖ
„VÄIKE PANUS, SUUR
MÕJU“
2015.
aastal valiti koolis MHG aasta tegu 2015. Valituks osutus õpilaste Triin Karise
ja Merili Ginteri heategevusprojekt „Väike panus, suur mõju” (juhendaja sotsiaalpedagoog Lii Kaudne). See on
olnud avalikkuses kooli väärtustöö nähtavaks väljundiks, süstemaatiline
vabatahtliku tegevuse teadvustamine on toonud haridusse palju head.
Märtsis 2015 tulid MHG kaks 9. klassi
tüdrukut mõttele korraldada heategevusprojekt toetamaks diabeeti põdevaid lapsi
ja noori. Oma koolipoolseks juhendajaks ja abiliseks kutsusid nad kooli
sotsiaalpedagoogi Lii Kaudse. Paari nädala pärast tutvustati küpsenud ideed
kooli juhtkonnale, edasi järgne kiire ja aktiivne praktiline tegevus. Aprillis
oli leitud juba sponsor Rotary klubist, kes annetas heategevuslikuks müügiks
1152 seemnepakki. Lisaks koguti ja valmistati ise käsitööesemeid, mida laatadel
ja koolides müüdi ning aasta jooksul koguti 28 erineva üritusega kokku 2127,69 eurot. Isetegemisest kasvas välja ka
koolikaaslaste ja teiste huviliste kaasamine.
Oktoobris korraldasid tüdrukud koos oma koolikaaslastega Tartu
haridusnädala raames heategevuskontserdi, millest laekus heategevusfondi 240
lisaeurot. Detsembris heegeldati öökulle (projekti sümboleid) Katoliku
Hariduskeskuse 4. klassi ja MHG 2. klassiga. Veebruaris tutvustati projekti ja
meisterdati öökulle Lille Majas, märtsis Tähe ja Anne noortekeskustes. Kogu
tegevus ja öökulli tegemisjuhised on kajastatud veebilehel http://www.meiepanus.com/ . Novembris 2015 anti
diabeeti põdevatele lastele üle kaks insuliinipumpa ja üks sensor, veebruaris
veel üks pump. Väga tagasihoidlike tüdrukute tööd märgati, neid tunnustati detsembris
kahe auhinnaga: Hea Eeskuju 2015 ja kodanikuühiskonna 2015. aasta hakkaja.
Veebruaris käisid tütarlapsed oma projekti presidendile tutvustamas.
Need
kaks väga ettevõtlikku tütarlast on nähtavaks teinud oma kooli põhiväärtused:
vastutus, meie-tunne, haritus. MHG-s suunatakse nii väärtusarendustöö kui õppekava
rakendumisega sellise õpilase kujunemist, kes looks tulevikus ühiskonna, kus
kõigil on hea elada. Seda võimaldatakse ühelt poolt ühistegevustega. Jõulude
ajal valib iga klass oma aasta teo, aasta−aastalt on suurenenud heategevus
(näiteks varjupaikade abistamine, Toidupangas vabatahtlikuks käimine jne),
kevadel ja sügisel osaletakse heakorratalgutel (nt Teeme Ära projektis oli MHG
meeskond arvukaim, sügisel käidi Raadi kalmistut koristamas). Teiselt poolt
toetab õppekava vastutustundliku noore kasvamist. MHG-s valivad õpilased ise
endale uurimis- või loovtöö teema ja juhendaja. Rahvusvahelises õppekavas on
vabatahtlik töö (CAS) õppeprogrammi osa ning selles osalevad õpilased on eeskujuks
kõigile kaasõpilastele.
Tüdrukute tegevus on arendanud neis väga
hästi üldpädevusi. Tagasihoidlikest tüdrukutest on kujunenud ennast teostavad
ja oma väärtust tunnetavad vastutustundlikud kodanikud. Nad teevad koostööd
erinevate huvigruppidega, hangivad ja jagavad teavet väga laial spektril
(vajades selleks ettevõtlikkust, teadmisi, läbirääkimisoskusi, digipädevusi
jne). Neil on suutlikkus ideid luua ja neid ellu viia, kasutades omandatud teadmisi
ja oskusi erinevates elu− ja tegevusvaldkondades; näha probleeme ja neis
peituvaid võimalusi, seada eesmärke ja neid ellu viia; korraldada ühistegevusi,
näidata initsiatiivi ja vastutada tulemuste eest, reageerida paindlikult
muutustele ning võtta arukaid riske.
Projekti on algusest saati olnud
kaasatud kaasõpilased, valmistades käsitööesemeid ja neid siis heategevuslikuks
müügiks annetanud. Käsitööpäevakul valmistati projekti sümboleid, öökulle.
Sellel üritusel osales palju härmakaid. Arvatavasti on tänaseks öökulli ostnud
endale kõik härmakad, see oli nõutud kaup eriti kooli jõululaadal. Kingituste
näol jõudis väike, aga oluline sõnum paljudesse kodudesse, tulu läks Eesti
Laste ja Noorte Diabeedi Ühingule (ELDÜ). Eelmise aasta sügisvaheajal viisid
tüdrukud koolis läbi enda korraldatud heategevuskontserdi, kus esinesid Annabel
Guitar, Kristjan Kannukene ja Bonzo. Kogu ürituse vältel olid abiks nii kooli
juhtkond kui ka õpilased. Üheks peaesinejaks oli superstaari saates osalev
koolikaaslane Annabel Guitar. Korduvalt on käidud oma tegevusest rääkimas ja meisterdamas
algklassides. Lisaks öökullidele on õpetatud kaasõpilasi sõbrapaelu valmistama
ja siis ühiselt neid heategevuse tarbeks müüdud.
Heategevuse läbi on õpilased palju
õppinud. Eelkõige aja planeerimist ja väikeste tegevuste kaudu eesmärgini
jõudmist. Ürituste korraldamine nõuab ettevõtlikkust, müügitöö suhtlusoskuseid
ja raamatupidamist. Annetuste üleandmine ja ELDÜ diabeedilaagris osalemine on
näidanud elu teisest küljest, avardanud silmaringi ja pööranud tähelepanu
väärtustele, mis on elus tähtsad. Ette on tulnud hulganisti olukordi, kus on
vajadus kiiresti välja mõtlema
probleemile lahendus. Need olukorrad on õpetanud olema loov ning toime tulema
keeruliste olukordadega. Tüdrukud ise ütlevad, et nad on aastaga muutunud palju
julgemaks, enesekindlamaks, kohusetundlikumaks, ettevõtlikumaks.
Innovaatiline õppekeskkond on headele
suhetele ja koostööle rajatud õppimine kõikjal. Projekt on innovaatiline ja
seob väga tugevalt kooli põhiväärtused tervikuks. Tänased gümnaasiumiõpilased
on suureks eeskujuks mitte vaid koolikaaslastele, vaid nii kogukonnale kui kogu
ühiskonnale meie kõigi elu paremaks muutmisel. Tuleb alustada väikestest
märkamist ja hoolimist nõudvatest tegudest. Tänaseks on kolme diabeedihaige
lapse elu kvaliteetsem ja samal ajal on väga, väga palju inimesi, kes sellest
haigusest rohkem teavad, palju on juurde tekkinud abistavaid noori. Toetada saab
annetades, valmistades käsitööesemeid, ostes valmistatud esemeid jms. Projekt
tõestab, et üheskoos suudame palju head korda saata, igaüks just omale sobival
moel.
Projekt on õpilaste sõnul suurendanud kõigi
koolitöötajate usaldust ja austust. Õpetajad on mõistvad ja hoolivad. Kui alguses
tunti muret, et kas tüdrukud saavad õppetööga sellise mahuka kõrvaltegevusel
hakkama, siis nüüd seda probleemi pole. Teatakse, et nad oskavad oma aega arvestada
ning ei ületa tähtaegasid ega too projekti ettekäändeks. Lisaks on aidatud
leida lahendusi ja antud abi. Näiteks loetakse sponsorluskirju üle, suunatakse
õigete inimesteni jne. Õpetajad uurivad tihti, kuidas projektiga läheb ja
avaldavad oma rõõmu õnnestunud tegemiste üle. Kogu koolipere aitab ning elab
tegemistele kaasa. Ka kaasõpilased. Tähelepanu avalikkuselt tõstab kooli head
mainet − avaldatud on artikleid ajalehtedes Postimees ja Eesti Ekspress,
intervjueeritud on Terevisioonis, TV3 Seitsmestes Uudistes, Vikerraadios. MHG õpetajatel on olnud
alati valmidus õpilasi toetada, minna klassiruumist ja oma ainevaldkonna
raamidest välja. Tahetakse õppida koos oma õpilastega, tuntakse nende
kordaminekutest rõõmu ja uhkust. Nii antud projekt kui ka uuenenud õppekava
koos üldpädevuste arendamisega on suunanud õpetajaid raamidest välja mõtlema,
inspireerinud juhendama õpilaste selliseid töid ja tegemisi, mis on nende endi
teadmistest suuremad. Kõik sellised toimetamised toetavad õpetajate elukestvat
õpet ja arendavad eneseanalüüsi oskusi.
Projekt on muutnud eelkõige mitme
diabeeti põdeva lapse elukvaliteeti. Tänu insuliinipumpadele on neil võimalus
elada täisväärtuslikku, pikka elu. Kogu ettevõtmine on avaldanud mõju nii kooli
õpilastele kui ka inimestele üle kogu Eesti. Projekti kaudu on inimesed kinni
haaranud võimalusest head teha ja tunda, et just tema panus on tähtis ning
vajalik. Projektitegevuste läbi on tõmmatud suuremat tähelepanu diabeedile ja tõusnud
on inimeste teadlikkus. Positiivne mõju ei ole avaldunud vaid diabeedihaigete
laste ja MHG õpilaste motivatsioonis. Tüdrukud on kaasanud paljusid Tartu linna
noori oma projekti (tutvustades erinevates noortekeskustes oma projekti). Märtsikuus
toimus Alavere Noortekeskuses Noorte Kohvik, mille raames koguti raha just
diabeeti põdevate noorte ja laste toetamiseks. Tegusad noored küpsetasid,
heegeldasid öökulle ning innustasid teisi andma oma panust. Nii on tegevus
liikunud ka kaugemate koolide õpilasteni. Head teha ja seeläbi end kasuliku
ning vajalikuna tunda saavad kõik õpilased, ka need, kelle akadeemiline edukus
neile alati tunnustust ei too.
MHG-s toetatakse hea õpilase mudeli
kaudu õpilaste enesehinnangu kujunemist. Arenguvestlustel analüüsitakse
erinevaid üldpädevusi ja ostitakse koos lapsevanemaga üles õpilase tugevused.
Üks nendest on just ühiskondlik aktiivsus ja vabatahtlik tegu. Usume, et
hoolivus ning empaatia aitab kaasa parema kodanikuühiskonna kujunemisele.
Heategevust ja kiusamisvaba õppekeskkonda aitavad koolielu praktikas ellu viia
traditsioonilised trimestrite lõpus toimuvad KiVa-päevad, mida korraldavad
õpilased koos sotsiaalpedagoogiga. Samuti hooliva klassi projektiga seotud
tegemised ja heakorratalgud. Heategevus on nakkav. Näiteks lumerohkel talvel
kiirustasid õpilased üksteise võidu majahoidjale appi lund lükkama.
Kõige tähtsamateks koostööpartneriteks peame
koolis õpilasi ja lapsevanemaid. Projekt „Väike panus, suur tegu“ on tulnud
õpilaste algatusena. See on liitnud nii õpilas− kui õpetajaskonda. Heale
eeskujule on järgnenud teisigi heategevuslikke projekte (näiteks tõi üks MHG
õpilane Tartusse tänavaraamatukogu algatuse, aga häid tegusid on veelgi).
Mitmed ettepanekud vabatahtlikku tööd teha on tulnud lapsevanematelt, nii hooliva
klassi kui heakorratalgute idee. Viimati toimus koolis lapsevanema
eestvedamisel koolitus lapsevanemalt lapsevanemale. Üks märkimisväärsemaid
saavutusi projekti „Väike panus, suur mõju“ on riigieelarve muudatus. Käesoleva aasta
riigieelarvest eraldati diabeeti põdevate laste ja noorte raviks 75 000 eurot.
Merili Ginter ja Triin Karis kirjutasid riigikogu esimehele Eiki Nestorile ning
tõmbasid tema tähelepanu diabeedile.