Me usume, et hindamise eesmärk on juhtida meie planeerimisprotsessi ja õpilaste juhendamist nii, et õpetajad suudavad toetada ja parendada õpilase õppimist, mitte lihtsalt formuleerida hinnangut.
Kuna hindamine juhib õppetöö planeerimist ja õpilaste instrueerimist, teeme kõik, et olla kindlad, et hindamine oleks sage, kestev, mitmekesine ja pidev.
Õpilaste teadmisi ja oskusi hinnatakse läbi erinevate hindamistegevuste, mille hulka kuuluvad:
- hindamismudelid
- nimekirjad
- näidised/etalonid
- kontiinumid
- vaatlustulemused/arutelud
- tööde väljapanekud/näitused
- draama – näidendite ja rollimängude lavastamine
- loovtööd, jutud, luuletused
- rühmatööd
- väitlused
- tasemetööd ja testid
- funktsionaalne lugemine
UURIMISTEEMAD
Hindamise eesmärk on anda tagasisidet õpilase arengu kohta, julgustada ja juhtida õpilast õppima ning olema enesekindel oma arengus, juhtida õpilase enesekindlust ning suunata tulevikus tehtavate karjäärivalikute osas. Me hindame selleks, et juhtida õpetajate poolt planeeritud tegevusi õpilaste juhendamisel ja toetamisel õppeprotsessis ning planeerida edasisi õppetegevusi.
Hindamine
on pidev protsess, mille käigus kogutakse infot õpilase arengu kohta, analüüsitakse
saadud infot ja tagasisidet, et planeerida edasisi õppetegevusi.
Iga
uurimisteema hõlmab nii kujundava hindamise kui ka kokkuvõtva hindamise aspekte
ning on teadlikult planeeritud (õpetajate tööplaanides) olemaks õiglane,
järjepidev ja õpilase arengule vastav. Õpetajad arvestavad teadlikult
hindamisel PYP olulisi elemente: teadmisi, oskusi, põhimõisteid, suhtumisi ning
õppija profiili. Hindamise eesmärke ja viise selgitatakse õpilastele.
Kujundav
hindamine on põimitud iga uurimisteema sisse. Eelhindamine on kujundava
hindamise üks vormidest, mille abil tehakse kindlaks õpilaste eelteadmised, et
planeerida edasist õppetööd uurimisteema raames. Kujundava hindamise meetodite
ja strateegiate hulka võivad kuuluda näiteks:
- märkmete
tegemine
- kontrollnimekirjad
- avatud
lõpuga ülesanded
- hindamismudelid
- esitluste
hindamine
- vaatlused
- protsessile
suunatud hindamine
- kirjalikud
tööd
- jne
KOKKUVÕTTEV HINDAMINE
Kokkuvõttev hindamine toimub iga uurimisteema lõpus ning selle raames on õpilastel võimalus demonstreerida, mida nad on antud teema jooksul õppinud ning näidata oma teadmisi, oskusi ja keskse idee mõistmist läbi erinevate tegevuste. Kokkuvõtlik hindamine võib koosneda ühest või mitmest järgnevast tegevusest: andmete kogumine, informatsiooni süntees, teadmiste rakendamine ja tegevused.
Hindamismeetodid, mis mõõdavad oskusi, võivad toimuda läbi esitluste hindamise, õpilaste poolt algatatud tegevuste või kirjalike tööde. Õpilase hindamises võivad osaleda õpetajad, kaasõpilased, lapsevanemad, eksperdid jne.
Tagasiside meetoditena võib kasutada erinevaid meetodeid, mille
hulgas on näiteks hindamismudel, suuline või kirjalik hinnang,
kontrollnimekiri, suuline esitlus või konverents jne
Õpilase poolt antud tagasiside toimub iga uurimisteema lõpus.
Õpilane võib anda enda või teiste töödele tagasisidet järgnevatel viisidel:
- üldine tagasiside uurimisteema lõpus, milles kajastatakse saadud teadmisi ning keskse idee mõistmist ning võimalikke tulevasi tegevusi
- tagasiside mõnele konkreetsele tööle, mis on tehtud uurimisteema jooksul
Õpetaja hinnang ja tagasiside uurimisteemale toimub peale iga teema
lõppu. Õpetajad vaatavad ühiselt üle tööplaanid ning teevad kokkuvõtte möödunud
uurimisteemast ning teevad märkmeid toimunud õppetegevuste ning nende
õnnestumise kohta.
ÕPPIJA PROFIIL
Hindamine aitab õpilastel iseennast peegeldada ning seada eesmärke õppija profiili arendamiseks. Õppija profiili elemente kasutatakse iga uurimisteema raames. Õpilane annab hinnangu enda arengu kohtaõppija profiilide kaudu iga uurimisteema lõpus. Õpilaste ülesanne on näidata oma tegevusega õppija profiili atribuute ning kasutada seda igapäevaselt läbi käitumise, kirjaliku tagasiside andmise ning uurimisteema kokkuvõtetes.
ÕPIMAPID
Õpimapi eesmärk on aidata õpilastel peegeldada enda õppimist ja näidata aja jooksul toimunud arengut. Õpimapp peegeldab õpilase arengut tervikuna nii uurimisteema raames kui ka sellest väljaspool toimuvates ainevaldkondades. Õpimapp annab kõikidele osapooltele võimaluse olla osalised õppeprotsessis ning saada tõene pilt õpilase arengust. See aitab ka õpetajal tagaisisidet anda/saada, hinnata ja õpetada. Õpimapp võib olla nii paberkandjal kui ka digitaalne.
Õpimapis sisaldub:
- õpilase tööd, mis näitavad uurimisteema raames saadud teadmisi ning arusaamist
- vähemalt üks õpilase poolt loodud tagasiside tehtud tööle
- uurimisteema lõpus tehtud õppija profiili tagasiside
- ainealast arengut näitavad tööd erinevatest õppeainetest
ARENGUVESTLUSED
Arenguvestluste peamine eesmärk on anda tagasisidet õpilase arengu kohta, julgustada ning hoida suhtlust kodu ja kooli, lapse ja lapsevanema ning õpetaja vahel. Arenguvestluse läbiviimise viis võib erineda klassiti. Võimalikeks arenguvestluste mudeliteks on:
Õpilase-õpetaja-lapsevanema kohtumised:
- võimalus luua side laps ja lapsevanemaga
- saada rohkem infot õpilase kohta vanema kaudu, et tagada
paremad tulemused õppetöös
- anda tagasidet õpilase arengu kohta
- püstitada edasised eesmärgid õppeaastale
- võivad toimuda ametlikud ja mitteametlikud kohtumised
lapse ja lapsevanemaga korduvalt aasta jooksul
Õpetaja-lapsevanema kohtumised/klassikoosolekud:
- eesmärk on jagada üldist infot õppetöö ja PYPi kohta
ning seada üldised eesmärgid õppeaastale. Toimub vähemalt üks kord aastas
õppeaasta esimesel poolel. Vajadusel aasta teisel poolel korraldatud koosolekud
keskenduvad õppeaasta kokkuvõtete tegemisele ja tagasiside andmisele.
Õpetaja-õpilase kohtumised:
- vestlused koolipäeva jooksul, et anda tagasisidet
õpilase individuaalse arengu kohta
- õpilase enesehinnang on oluline edasiste eesmärkide
seadmiseks ning arengukohtade märkamiseks
- eesmärk on abistada õpilast ning toetada tema arengut
läbi vestluste ja arutelude
TUNNISTUSED
Miina Härma Gümnaasiumi õpilased saavad kokkuvõtlikud tunnistused kaks korda aastas poolaasta lõpus. Tunnistus näitab õpilase arengut õppeainetes antud perioodi jooksul. Need tunnistused järgivad Eesti riikliku õppekava ning põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse nõudeid ning on esitatud sõnaliste hinnangutena. Tunnistusel antakse lisaks tagasiside läbi õppija profiili nii ainealastele kui ka sotsiaalsetele oskustele.