Maailmas on 5000 IB kooli 153 erinevas riigis, neist
täistsüklikoole (1.-12.kl) on ~15% ja nende hulka kuulub ka Lõuna-Eestis ainuke
vastavat haridust andev kool, MHG.
10 aastat tagasi alustas MHG tööd rahvusvahelise õppe
õiguste taotlemiseks, et võimaldada Tartu kõrgkoolides rahvusvaheliste
õppejõudude töötamist ja nende laste õpetamist. Koostöös HTM-i ning Tartu LV-ga
on pakutud 8 aastat IB Diploma Programme’i õppekava gümnaasiumiõpilastele, 6.
aastat IB Primary Years Programme’i algklassidele ja selle õppeaasta keskel
saadi tunnustus põhikooliõpilastele mõeldud Middle Years Programme’i
õpetamiseks. MHG on rahvusvaheliselt tunnustatud täistsükli kool – IB World
School. Nii õpilased kui õpetajad on õppijad, kes analüüsivad ennast ja saavad
tagasisidet õppija profiili abil. Muutunud hindamisel on õpilasel võimalus
näidata kõike, mida ta teab – ka seda, mida ei ole koolis õpetatud.
Muutunud on füüsiline keskkond. Algklassides on
meeskonnatööd toetavad ruumilahendused. Kogu koolis kasutatakse õpinurkasid,
sooritatakse õppekäike ja viiakse läbi praktikume partnerite juures.
Põhikooliastmes toimub uurimuslik õpe, mis lõpeb 4.kl ja 8.kl loovtöö
koostamisega. Interdistsiplinaarsed õppetükid töötavad erinevate õppeainete
vahel. Gümnaasiumis valmivad kõigil õpilastel uurimus- või praktilised tööd,
mille teema valib iga õpilane oma huvist lähtuvalt, õppimist toetavad
rahvusvahelised projektid. Mitmerahvuseline sotsiaalne keskkond toetab kõigi
üldpädevuste arengut ja kujundab vastutust maailma paremaks muutmise ees.
Õpetajatel on igal nädalal tunniplaanis koostööaeg, kus planeeritakse
tegevused, mis võimaldavad õpet seostada praktika ja reaalse eluga.
Suurim väärtus on õpetajate koosõppimine ja oma töö pidev
analüüsimine. Rahvusvahelised koolitused on avardanud õpetajate silmaringi ning
teadmisi kaasaegsest õpikäsitusest ning selle rakendamise võimalustest mujal
maailmas. Kogemuste jagamine HTM-s, TÜ-s ja teistele koolidele Tartus ning
kaugemal Eestis on andud võimaluse nii iseendal areneda kui ka teistele infot
jagada selle kohta, kuidas on võimalik rakendada kaasaegset õpikäsitust
erinevates kooliastmetes. Õpetajad on viimastel aastatel algatanud mitmeid
projekte (õpilasvahetus Prantsusmaaga, Digiyouth, STEAM, CERN-i külastused,
Globe, I.C.E jne).
Algklassides saavad
õpilased sõnalist tagasisidet, mille üks komponentidest on eneseanalüüs.
Sellele lisanduvad arenguvestlustel ühisanalüüsid lapsevanematega.
Kriteeriumipõhine hindamine II ja III kooliastmes motiveerib õpilasi lisaks
faktiteadmiste omandamisele neid teadmisi kasutama, ainetevahelisi ja
päriselulisi seoseid leidma ning meeskonnas töötama. Õpilased oskavad
adekvaatselt enda töid tagasisidestada ning eesmärke püstitada edasiseks
arenguks. Hinne ei ole enam ainus motivaator. Gümnaasiumiõpilased teevad oma
edasiste ainete õppimisel teadlikud valikud 10. klassi lõpus.
MHG kuulub ülemaailmsesse IB koolide
võrgustikku, mis toetab filosoofia rakendamist õppematerjalide ja –kogemuste
jagamise keskkonnaga. Koolil on oma konsultant, kes aitab püstitada eesmärke
ning nende suunas liikuda (Katrin Fox). Läbi IBO keskkonna (My IB) on
laialdasem võimalus suhelda teiste maailmakoolidega ning vahetada kogemusi. On
online grupid (FB vms) IB õpetajatele, kus vahetatakse teadmisi, ideid,
materjale ja jagatakse muresid. Rahvusvahelistel koolitustel osalemine aitab
luua uusi kontakte teiste koolidega. Saadud teadmiste ja heade praktikate
jagamine Eesti haridusmaastikul on loonud koostöövõrgustiku, mis toetab uue
õpikäsituse rakendamist (TÜ innovatsioonikoolid, õpetajakoolituses
kaasarääkimine, Tartu linna üldhariduskoolide kvaliteedikokkulepete arendamine
jms).
IB õpe mitmekesistab Tartu väga
rikkalikku koolimaastikku ja levitab head praktikat linna kohta kogu maailmas,
võimaldades rahvusvahelistel teadlastel Tartus töötada ja teadust teha, kuna
linn on loonud nende lastele võimaluse õppida kõrge hariduskvaliteega
haridusüsteemis.