Miina Härma

Miina Härma (1864–1941) oli teerajaja. Ta oli esimene eesti soost naishelilooja, esimene naisorelikunstnik ja esimene naisdirigent, üks esimese sinimustvalge lipu õmblejatest. Ta õpetas maailma esimeses eestikeelses gümnaasiumis aastatel 1917–1929 ja valiti 1939. aastal esimese naisena Tartu Ülikooli audoktoriks. Ta on valitud 20. sajandi 100 Eesti suurkuju hulka.

Miina Härma muusikaline pärand on lugupidamist vääriv – ta kirjutas üle 200 koorilaulu, oli dirigendiks kõikidel üldlaulupidudel, tema Karl Ferdinand Karlsoni sõnadele loodud „Tuljak“ kõnetab igat eestlast tänapäevalgi. Miina Härma „Tuljakule“ lõi tantsusammud Anna Raudkats ning sellisena on see iga üldtantsupeo grand finale.

Laulupidu 1928.a. dirigendipuldis Miina Härma.
Laulupidu 1928.a. dirigendipuldis Miina Härma., AM_12853:145 F 11687:145, Eesti Ajaloomuuseum SA, http://www.muis.ee/museaalview/2039983

Kristina Kallas räägib tehisintellektist

AI avatar

2. aprillil rääkis haridus- ja teadusminister Kristina Kallas meie kooli 10. ja 11. klasside õpilastele ja õpetajatele tehisintellektist. Mõtteid proua ministri ettekandest:
Tehisintellekt suudab toota teksti, milles on kokku võetud info ja selle pealt sünteesitud teadmine. Ta suudab väga suurte andmete koguse pealt õppida, lahendada probleeme ja teha otsuseid, ta suudab luua visuaalset reaalsust. Tehisintellekt aitab vähendada õpetajate töökoormust võttes üle tagasiside, hindamise ja õppeplaanide tegemise, ta parandab ligipääsu haridusele.
OECD: “Kahe kolmandiku OECD riikide töötajate kirjaoskus, arvutamisoskus ja digitaalsed probleemide lahendamise oskused on samal tasemel arvutitega. Ainult 13% töötajatest kasutab igapäevaselt kõrgemaid oskusi kui arvutid.” Tehisintellekti kasutuselevõtuga väheneb üldine nõudlus valdava enamiku töötajate järele, kelle oskused ei ületa arvutit kirjaoskuse, arvutamisoskuse ja probleemide lahendamise oskuse osas (OECD). Me oleme loomuliku evolutsioonilise arenguhüppe sundseisus. Meie võimalus evolutsioonihüppeks on teadlikult harjutada võimalikult paljusid inimesi olema pidevalt kõrgemate kognitiivsete protsesside (analüüsimine, loov seostamine) töövoos. See kujundab ka meie haridusmudelit ja õpetaja-õpilase suhet. Me saame kasutada tehisintellekti abiõpetajana, õppeprotsessi juhiks on õpetajad.

Ühiskonnaõpetus – 1

OLULISEMAD LINGID

2019 Miina Härma Gümnaasium