TUNDES ISAMAALISI JA RAHVUSLIKKE JUURI KASVATAME MHG TAMME, MILLE
TÕRUD IDANEVAD KOGU MAAILMAS
Toimus kogu
koolipere ja kogu õppeaastat kaasav
süsteemne tegevus rahvuslike ja isamaaliste juurte tundmaõppimiseks, eesti
keele ja kultuuri väärtustamiseks, Eesti riigi 100. aastapäeva tähistamiseks
Kes läheb
külla kellele (MHG 1906)
vanem
sõsar vellele (ERM 1909)
vellekesel
uus on maja
tal nüüd
külalisi vaja
2016/2017.
õppeaasta tegevuste üheks läbivaks jooneks on Eesti ajaloo- ja kultuuripärandi
tundmaõppimine eeskätt läbi Eesti Rahva Muuseumi näituste ja õpitubade, aga ka läbi kooli ja riigi ajaloo silmas
pidades peatset Eesti riigi 100. sünnipäeva.
Kooli
kõikidel klassidel (1.-12. klass) toimus õppeaasta jooksul üks õppepäev ERMis.
Õppepäevad olid planeeritud vastavalt sellele, mis ajal õppekavas nimetatud
klassides kõnealuseid teemasid käsitleti:
1.-6.
klass: „Eesti kodu muinasmajast hruštšovkani“
7. klass:
„Sotsiaalsed rollid keskaegses ühiskonnas“
8. klass
“Rahvuslik liikumine”
9. klass
„Sündinud ENSV-s“
Gümnaasium:
„Soome-ugri keeled ja meeled“ ja tutvumine püsinäitusega ajarajal.
Õpitoad
arendasid meeskonnas töötamise oskust,
viidi läbi rollimänge ja loovtegevusi. Õpilased kogusid infot,
süstematiseerisid ja analüüsisid seda ning arutlesid teemapõhiste probleemülesannete
lahendamisel.
2016.
aasta oktoobris tähistas Miina Härma Gümnaasium, vanim eestikeelset
keskharidust andev kool oma 110. aastapäeva. Mõni nädal enne kooli sünnipäeva
avati Raadil uus ERMi hoone. Oskar Kallas,
Eesti Noorsoo Kasvatuse Seltsi Tütarlaste Gümnaasiumi esimene direktor
on ühtlasi ka Eesti Rahva Muuseumi üks
rajajatest. Meie kooli ja ERMi ühendavad peale ühiste asutajate (näiteks Jaan
Tõnisson, Peeter Põld) ja aastakümneid naabriteks olemise ka ühised eesmärgid
ja aated: eesti keele ja kultuuri väärtustamine ja alleshoidmine ning
arendamine, suureks saamine vaimult, eurooplaseks saamine eestlaseks jäädes.
MHG 110
tähistamisel toimus kooli ajaloo nädal ajastupõhiste teemapäevadega (Eesti
Noorsoo Kasvatuse Seltsi Tütarlaste Gümnaasiumi aeg, Tartu 2. Keskkooli aeg,
Miina Härma Gümnaasiumi tänapäev ja tulevik). Teemapäevadeks valmistudes tuli
õpilastel tundma õppida kõnealuse ajastu olustikku, saada aimu ajastu
vaimsusest ja retoorikast. Iga teemapäev algas direktori ajastutruu
pöördumisega koolipere poole, tundides ja vahetundides toimusid vastavale
ajastule iseloomulikud tegevused.
Tänapäeva
ja tuleviku päeval oli koolimajas kõikjal QR-koode, mille kaudu oli võimalik
lahendada erinevaid õpiülesandeid, samuti
sai QR-koodi kaudu kuulata direktori päevapöördumist.
Kooli
juubeli raames toimus ka vilistlaskonverents ja koolipere rongkäik läbi
kohtade, kus kool on erinevatel aegadel tegutsenud.
Tartu rahu
aastapäeva tähistati koos kõigi Tartu gümnaasiumidega, seekord oli korraldajaks
MHG. Ürituse ettevalmistamisel osalesid kõik 9. klasside õpilased ja suur hulk
gümnasiste. Uuriti Tartu rahu sõlmimisega seonduvaid allikaid ja oluliste
ajalooliste isikute elulugusid, ajastu olustikku (riietust, teemakohaseid laule),
õpiti selgeks katkend Tartu rahu teemalisest näidendist.
ERM on
kaasaegne ja innovaatiline õpikeskkond, kus temaatilistes töötubades on
võimalik kasutada erinevaid viise ja vahendeid (sh tehnilisi vahendeid)
uurimiseks, info kogumiseks ja süstematiseerimiseks, mille baasil materjali
analüüsida. Õpilane sai olla tegevuse käigus ka õpetaja rollis. ERMi
õppepäevadel ei olnud tegemist pelgalt ühe õppeainepõhise tegevusega, vaid
pigem temaatilise ja probleemikeskse, aineteülese lähenemisega õpiülesande lahendamisel.
MHG 110
teemapäevadel ruumide kujundus, õpilaste ja õpetajate ajastutruu riietus ning ajastutruu toit sööklas koos
vastava teenindusega aitas mõista toonast olustikku. Igale klassile toimus igal
päeval üks ajastutruu koolitund. Õpilaste ja õpetajate eeltöö teemapäevaks ja
tegevused teemapäeval aitasid sisse elada kõnealusesse ajastusse. Õpilased
koostasid teemapäevadeks äpi, mille abil sai vastavat infot leida.
Õpiülesandeid sai QR koodide kaudu.
Tartu rahu
näidendi jaoks õpiti riigikaitseõpetaja
juhendamisel rivis marssimist, muusikaõpetaja juhendas Vabadussõja-aegse laulu
õppimist. Rollimäng (rahudelegatsioonide esindajad) eeldas mängitava isiku
tausta ja ajaloolise sündmuse tundmaõppimist.
Nimetatud
tegevused on hea näide uue õpikäsitluse rakendamisest, kus esikohal on teema
või probleemülesanne, mitte niivõrd õppeaine,
kus ülesannete lahendamiseks kasutatakse erinevaid viise, kus õpilased
saavad olla ka õpetaja rollis, kus õpilased loovad ise tehnilisi lahendusi.
Oluline on koostöö ja eesmärgipüstitus, mis motiveerib pingutama lõpptulemuse
nimel.
ERMi
õppepäevad kui aineteülene lõiming, kus õpetaja koos õpilasega on õppija rollis
motiveerib õpetajaid ennast professionaalselt arendama. Kõik õpetajad osalesid
väga heameelega ERMi õppepäevadel koos õpilastega, sest töötoad ja tegevused
laiendasid ka õpetajate silmaringi ning arendasid nende professionaalseid
oskusi.
MHG 110
ürituste raames toimus muuhulgas ka vilistlaskonverents, mis oli suurepärane
tagasiside õpetajale, kes kuulsid oma endiste õpilaste edukast käekäigust.
Õpetajad olid õnnelikud tagasiside üle, mis andis motivatsiooni edasiseks.
Õpetajad olid väga motiveeritud kooli juubeliürituste ettevalmistamisel ja
läbiviimisel. Kõrvalejääjaid sisuliselt polnud.
Tartu rahu
tähistamise ettevalmistamisel tuli 9. klassi juhatajal olla ohvitseri rollis
polgu juhtimisel. Õpetajal tuli õppida selgeks riviõppusel polgu juhtimine ja
käskude andmine. See oli õpetajale uus kogemus, sest varem ei ole ta kaitseväes
käinud. Rahvatantsuõpetaja lõimis etenduse lõpuosasse ka tantsunumbri, mille
esitas gümnaasiumi rahvatantsurühm.
ERMi
õppepäevad: kõigi klasside õpilaste,
õpetajate ja kooli töötajate osalemine. Muuseumipäev on õpilastelt saanud
positiivset tagasisidet, muuseumipäeval osalevad õpilased hea meelega.
MHG 110
üritused olid rahvarohked. Väga suur hulk õpilasi oli teemapäevadel ajastule
kohaselt riides, nad osalesid erinevates tegevustes.
Rongkäigus
läbi Tartu linna kooli ajaloolistesse asukohtadesse esinesid õpilased
rollimängudes kooli asutajatena ja silmapaistvate isikutena. Lisaks oli
võimalik kõigil osavõtjatel rongkäigus kasutada õpilaste loodud
mobiilirakendust kooli ajaloost.
Tartu rahu
aastapäeva tähistamine näidendiga „Piiritüli“, kus õpilased said valida rollid
ajalooliste isikute või Vabadussõja sõdurite vahel. Meeskondlikult moodustati
Vabadussõja polk, millele riigikaitseõpetuse raames tehti riviõppus ja õpiti
Vabadussõjaaegseid laule.
Koostöö
vilistlastega – vilistlaskonverents MHG
110 (valiti koolipere poolt Aasta Teoks 2016), palju vilistlasi osales ka
rongkäigus.
Koostöö
lapsevanematega – lapsevanemad aitasid kaasa teemapäevade õnnestumisele,
arvukalt osalesid nad ka rongkäigus. Nende panus on oluline ka ERMi õppepäevade
läbiviimisel.
Koostöö
Tartu gümnaasiumidega – Tartu rahu aastapäeva tähistamine koos kõigi Tartu
linna gümnaasiumitega Tartu rahu sünnikohas- Jaan Poska Gümnaasiumis. See on
uus koostöövorm Tartu gümnaasiumide vahel, kus ürituse korraldajaks on igal
aastal erinev gümnaasium. 2017 korraldas ühisüritust MHG.
Koos Jaan
Poska Gümnaasiumiga toimus ka ühine Tartu rahu aastapäeva aktus Poska
Gümnaasiumis.
Koostöö
Vanemuise teatriga Vabadussõjaaegsete kostüümide hankimiseks Tartu rahu ürituse
jaoks. Vanemuisest saime kostüüme ka MHG 110 rongkäigu ajaloolistele tegelastele.
Koostöö
linnavalitsusega – linnapea osales nii MHG 110 rongkäigu avamisel kui Tartu
rahu üritusel teemakohaste kõnedega.
Lisainfo
MHG
alustas Eesti riigi 100. aastapäeva tähistamisega 2016. aasta sügisel.
Eesti
Noorsoo Kasvatuse Seltsi Tütarlaste Gümnaasiumil on olnud oma roll Eesti
rahvusriigi, eriti eestikeelse kõrghariduse loomises. Esimese eestikeelse
gümnaasiumina tõestati siin, et teadusaineid on võimalik õpetada ka eesti
keeles (ja ka tütarlastele), selle kooli mitmed õpetajad töötasid välja eestikeelseid
teadustermineid, mis võimaldas hiljem rahvusülikoolis neid aineid eesti keeles
õpetada. Mitmest selle kooli õpetajast
sai hiljem rahvusülikooli õppejõud (näiteks matemaatikaprofessor Jaan Sarv,
teoloog Peeter Põld rahvusülikooli kuraator), mitmed kooliga seotud isikud osalesid otseselt Eesti riigi loomisel (Jaan
Tõnisson). Kooli direktor Peeter Põld oli hiljem Eesti Vabariigi
haridusminister.
Selles
koolis hariduse saanud tütarlapsed olid eestluse kandjad, nad mõjutasid
ühiskonnas toimuvat erinevate tegevuste kaudu.
Meie rahva
ajaloo, meie kooli ajaloo tundmaõppimise ja kooli 110. aastapäeva tähistamise
kaudu läbi erinevate tegevuste oleme alustanud ka Eesti riigi juubeli
tähistamist.