HOOLIV KOOL
Miina Härgma
Gümnaasiumis on aastate jooksul süvenenud kogu koolipere kaasav heategevuslik ja vabatahtlik töö, märkamine,
hoolimine ning üksteise väärtustamine.
Miina Härma Gümnaasiumis on
vabatahtlik töö ja heategevus olnud käesoleva õppeaasta üks prioriteete.
Eesmärk on välja kasvanud erinevatest tegevustest ja õpikäsitluse paradigma
muutusest mitmete aastate jooksul.
5 aastat tagasi hakkasid
õpilased koolis enne jõulujumalateenistusele minekut valima Aasta Tegu. Juba
esimesel korral valisid kaheksa klassi 27-st selleks koos klassiga tehtud
heategevusliku ettevõtmise (nt loomade varjupaigale annetamine). Aasta aastalt
on märkamine ja vabatahtlik tegevus hoogu juurde saanud ning mitmesesistunud.
Lisandusid tammetõrude korjamine metsloomadele, metsaistutus, haige poisi
ravikulude osaline tasumine ja suurpere toetamine, Maarja kooli lastega aja
veetmine ning ühistegevused, lastehaiglale viidi mänguasju . Mitmel korral
toodi välja välisõpilaste toetamine ja nendele eesti keele armastuse
edasiandmine ning Aafrikasse Ghana kooli õpilastele õpikute saatmine. Eelmisel
talvel käisid õpilased omaalgatuslikult majahoidjal abiks kooliõuelt lund
lükkamas.
Neli aastat tagasi lisandus
vabatahtlik töö rahvusvahelise õppekava õpilaste õppeprogrammi. Näiteks tehti
vabatahtlikku tööd koos Rotary klubiga heategevusüritusel Tartu Peetri kirikus,
mille käigus koguti koolinoorte arengufondi üle 16000 euro.
Kolm aastat tagasi tulid MHG
lapsevanemad välja ideega asutada Hooliva Klassi stipendium, et märgata ja
tunnustada headust ning abivalmidust. Konkreetne eesmärk oli toetada II ja III kooliastme õppurite
väärtuspildi kujunemist, suunates tähelepanu kooli põhiväärtustele. Stipendium
antakse klassile, kes näitab end üksteist toetava, teistest hooliva, tubli ja
mõnusa klassina. Hooliva Klassi nimetuse saamine ei ole võistlus, et teistest
parem olla, sh ei ole tähtis iga hinna eest parima õpitulemuse saavutamine.
Hindamisel ei ole objektiivseid parameetreid, see on paljuski sisetunde küsimus
ning seetõttu annabki Hooliva Klassi nimetuse MHG juhtkonnast, õpetajatest ja
õpilasesinduse liikmetest moodustatav stipendiumikomisjon. Õpilased hindavad
seda tiitlit ja püüavad kogu klassiga kokkuhoidmist üles näidata.
Teist aastat osaleb meie kool
KiVa projektis, millest kasvas käesoleval aastal välja iga trimestri lõpus
toimuv KiVa-päev. Seda päeva korraldavad projektijuhi eestvedamisel III
kooliastme õpilased. Noorematele koolikaaslastele valmistatakse ette õpitoad ja
improteater. Kutsutakse põnevaid külalisi. Kõik tegevused on eelkõige suunatud
õppekava üldpädevuste arendamisele, mida toetavad 8. klassis tehtavad loovtööd (nt Tartu laste Turvakodus,
Toidupangas osalemine, KiVa päeva tegevused noorematele õpilastele). KiVa
programm ning KiVa päeva tegevused aitavad arendada õpilastes hoolivust,
märkamist ja usaldust täiskasvanute ning oma kaaslaste suhtes. Õpilased teevad
seda kõike vabast tahtest ja suure innuga. Juba 7. klassi õpilased tunnevad
huvi, kas nad ikka saavad järgmisel aastal ise Kiva päeva korraldamises kaasa
lüüa. Igal õpilasel saab olla oma roll. See on hea võimalus arendada koostööoskust, vastutusvõimet, positiivseid
sotsiaalseid suhteid.
Viimane algatus tuli taas
lapsevanematelt. Nad tegid ettepaneku korraldada kooli päris oma talgud „Teeme
Ära!“ ürituse raames. 2. mail kogunevad kolm härmakate meeskonda linna
korrastama. Algklassid raudtee äärt, keskaste loomade varjupaika ning
gümnasistid Raadi kalmistut koristama. Samaaegselt töödega osaletakse nn avatud
õpiruumis. Talgujuhtideks on õpetajad, kellele tulevad abiks lapsevanemad.
Ühiselt läbitakse nii loodus- kui kultuurilootunnid.
2010. aastal pidas Viive-Riina
Ruus MHG õpetajatele väärtuste koolituspäeval loengu, milles juhtis tähelepanu
sellele, et PISA testides kõrgeid tulemusi saavutanud õpilasi tuleb
kasvatada-koolitada nii, et nad hilisemas elus ühiskonda oma teadmisi ja oskusi
tagasi hakkaksid suunama. Nende seast paljud hakkavad edaspidises elus olulisi
ühiskondlikke otsuseid tegema. Sealt tärkas mõte üha rohkem suunata õpilasi
peale tubli õppimise ka kõrvalolijat märkama ning abistama.
See on üks elulähedasemaid
õppimisviise, sest koolipere ühiseks eesmärgiks on luua selline õpikeskkond,
kus kujunevad inimesed, kelle keskel meil on turvaline ja hea elada ka aastakümnete
pärast. Selline ühine toimetamine loob nii füüsiliselt, sotsiaalselt kui ka
vaimselt turvalise keskkonna. See suunab õpilasi koolikeskkonnast välja, oma
kodulinna nägema ja tunnetama selle vajadusi. Nendes tegemistes on kaastaud
kõik kooli huvipooled, nii õpetajad-õpilased kui lapsevanemad. Ühiselt
planeeritakse ja võetakse vastu otsused. Viimasesse projekti on kaasatud ka
„Teeme Ära!“ meeskonnaliikmed ja Tartu linnavalitsuse heakorra eest vastutavad
inimesed, kes käisid koolis tutvustamas heategevuse ja „Teeme Ära!“
filosoofiat.
Järjepidevat heategevuslikku
toimetamist on samaaegselt eestvedanud väga paljud kooliinimesed ja
lapsevanemad. Projektil puudub üks juht. See on koolikogukonna ühine
ettevõtmine ja samade väärtuste alusel tegutsemine.