Kinnitatud Miina
Härma Gümnaasiumi direktori käskkirjaga nr 175, 29.08.2019
Sisukord
1. Õppe- ja kasvatuseesmärgid ning -põhimõtted
2. Tunnijaotusplaan õppeaineti ja aastati
3. Võõrkeelte õpe Miina Härma Gümnaasiumis
4. Pädevused ja temaatilised rõhuasetused
5. Ülekooliliste ja koolidevaheliste projektide kavandamise põhimõtted
6. Õppe ja kasvatuse korraldus (sealhulgas projekt-, õues- ja muuseumiõppeks ning ekskursioonideks ja õppekäikudeks vajalik aeg)
7. Hindamise korraldus
8. Õpilaste ja lastevanemate teavitamise ja nõustamise korraldus
9. Õpilaste juhendamise ja hariduslike erivajadustega õpilaste õppekorralduse alused
10. Karjääriteenuste korraldus
11. Kooli õppekava rakendumise, uuendamise ja täiendamise kord
Miina Härma Gümnaasium (MHG)
lähtub põhikooli õppe- ja kasvatustöös Põhikooli ja gümnaasiumiseadusest,
Põhikooli riiklikust õppekavast, kooli visioonist ja arengukavast ning IBO koolikorralduslikest dokumentidest (IB
Learner Profile, IB Programme Standards and Practices, Handbook of Procedures,
General Regulations, Rules for IB Schools).
MHG õpilane on positiivse minapildiga, õpihimuline isiksus, kelle
koolis omandatud oskused ja teadmised võimaldavad tal jätkata haridusteed nii
kodu- kui välismaal. Kooli õppe- ja kasvatustöö alusväärtused on haritus,
meie-tunne, vastutus.
1. Õppe- ja kasvatuseesmärgid ning -põhimõtted
Õppimist käsitletakse väljundipõhiselt, mis tähendab selliste teadmiste,
oskuste, vilumuste, väärtushoiakute ja -hinnangute omandamist, mis on vajalikud
igapäevaelus toimetulekuks. Oluline on õppija individuaalsuse arvestamine.
Õpilane on õppeprotsessis aktiivne osaleja, kes võtab võimetekohaselt osa oma
õppimise eesmärgistamisest, õpib iseseisvalt ja koos kaaslastega, õpib oma
kaaslasi ja ennast hindama ning oma õppimist analüüsima ja juhtima. Uute
teadmiste omandamisel tugineb õpilane varasematele teadmistele ning
konstrueerib uue teabe põhjal enda teadmised. Omandatud teadmisi rakendatakse
uutes olukordades, probleemide lahendamisel, valikute tegemisel, väidete
õigsuse üle arutledes, oma seisukohti argumenteerides ning edasiste õpingute
käigus.
Kasvatustöös tähtsustatakse üldinimlikke väärtusi (ausus, hoolivus,
aukartus elu vastu, õiglus, inimväärikus, lugupidamine enda ja teiste vastu) ja
ühiskondlikke väärtusi (vabadus, demokraatia, austus emakeele ja kultuuri
vastu, patriotism, kultuuriline mitmekesisus, sallivus, keskkonna
jätkusuutlikkus, õiguspõhisus, solidaarsus, vastutustundlikkus ja sooline
võrdõiguslikkus).
Põhikoolil
on
hariv ja kasvatav ülesanne. Kool aitab:
- tagada õpilase eakohase tunnetusliku, kõlbelise,
füüsilise ja sotsiaalse arengu ning tervikliku maailmapildi kujunemise;
- toetada õpilase õpihimu ja õpioskuste,
eneserefleksiooni ja kriitilise mõtlemisvõime, teadmiste ja tahteliste omaduste
arengut, loovat eneseväljenduse arengut ning sotsiaalse ja kultuurilise
identiteedi kujunemist;
- kindlustada põhiliste väärtushoiakute kujunemist,
õpilase tegude aluseks olevate väärtushinnangute mõistmist, arendada
vastutustunnet tegude tagajärgede eest;
- luua alus enese määratlemisele eneseteadliku
isiksusena, perekonna, rahvuse ja ühiskonna liikmena, kes on eneseteadlik ning
suhtub sallivalt ja avatult maailma ja inimeste mitmekesisusse;
- õpilasel jõuda selgusele oma huvides, kalduvustes ja
võimetes ning tagada valmisolek õpingute jätkamiseks järgneval haridustasemel
ja elukestvaks õppeks;
- põhikooli lõpetanud noorukil jõuda arusaamani oma
tulevastest rollidest perekonnas, tööelus, ühiskonnas ja riigis, kujuneda
mitmekülgseteks isiksusteks, kes suudavad ennast täisväärtuslikult teostada
erinevates rollides: perekonnas, tööl ja avalikus elus.
MHG õppekava keskmes on õppija profiil. See näitab, milliste
oskuste ja teadmiste arendamisel kujundatakse õpilastel omanäoline, terviklik
mina- ja maailmapilt.
MHG
õpilane on:
- uuriv, oskab õppida
iseseisvalt ja teha koostööd, et leida uusi lahendusi;
- teadmishimuline,
tahab
teada saada uusi asju ja loob seoseid. Tunneb huvi meid ümbritseva vastu ja
tegutseb pühendunult;
- mõtlev, mõtleb
kriitiliselt ja analüüsib infot. On loov probleemide lahendamisel;
- avatud suhtleja,
teeb
koostööd ja kuulab hoolikalt teiste mõtteid. Väljendab end enesekindlalt ning arvestab
teiste arvamustega;
- põhimõttekindel,
on
aus ja lugupidav. Võtab vastutuse enda tegevuse ja selle tagajärgede eest;
- avatud
meelega, väärtustab enda ja teiste rahvaste kultuuri, traditsioone ning
ajalugu;
- hooliv, on
empaatiavõimeline ning märkab abivajajat;
- julge, on
enesekindel, et võtta vastu otsuseid ja tegutseda läbimõeldult eesmärgi nimel;
- tasakaalustatud,
hoolitseb
enda vaimse, füüsilise ja emotsionaalse tervise eest;
- ennast
analüüsiv, analüüsib enda tugevusi ja nõrkusi, et püstitada uusi
eesmärke ja liikuda nende suunas.
Õppetöös väärtustatakse akadeemilist ausust. Kool on välja töötanud akadeemilise aususe
juhendi ning akadeemilist ausust õpetakse kõikides ainetes.
Teadmiste, väärtushinnangute ja praktiliste oskuste omandamine ja arendamine
toimub kooli õppe- ja kasvatusprotsessi, kodu ja kooli koostöö ning õpilase
vahetu elukeskkonna ühistoime tulemusena.
Lapsevanemad
osalevad kooli õppe- ja kasvatustöös:
- klassi ja kooli ühistegevustes;
- arenguvestlustel;
- õppetööle tagasisidet andes;
- last õppetöös toetades;
- kooli hoolekogule ettepanekuid tehes või sinna
kuuludes.
Miina Härma Gümnaasiumis toetatakse õpetajate omanäolisust ja
professionaalsust. Õpetajalt oodatakse ainetundmist, organisatoorseid ja
analüütilisi oskusi. Võõrkeelte oskus ning avatus võimaldab erinevatest keele-
ja kultuurikeskkondadest õppima asunute õpetamist. Õpetaja on õppe- ja
kasvatustöö iseseisev kujundaja, aktiivne õppija ja uuenduste algataja, keda
iseloomustab innovaatilisus, loomingulisus ning suutlikkus ja tahe neid omadusi
töös kasutada.
2. Tunnijaotusplaan õppeaineti ja aastati
Tunnijaotusplaan
eesti õppekeelega klassides
1. klassis õpitakse
loodusõpetust ning 2.−3. klassis õpitakse loodus- ja inimeseõpetust
lõimituna ühe õppeainena. Arvutiõpetus toimub 4. klassis eesti keele,
loodusõpetuse ja matemaatika kaudu; 5. klassis loodusõpetuse kaudu ja 6. klassis
matemaatika kaudu. 4. klassis alustatakse programmeerimise esmaste oskuste
õppimist (arvutiõpetus). Eesmärkideks on arendada õpilastes loogilist
mõtlemist, loovust, matemaatilisi oskuseid, õpetada läbi praktilise tegevuse
programmeerimise aluseid.
Eesti keelt ja kirjandust õpitakse
5.−9. klassis lõimituna ühe õppeaineks. Käsitöö ja kodunduse ning tehnoloogia
õpetamisel õppegrupid vahetuvad. Kehalise kasvatuse ainekavasse on esimeses
kooliastmes liidetud rahvatants. Eesmärk on tutvustada eesti rahvuskultuuri ja
anda algteadmisi rahvatantsust füüsilise kogemuse kaudu. Tantsuoskusele lisaks
arendatakse sotsiaalseid oskusi, omandatakse käitumisreeglid, õpitakse
arvestama partneri ja rühmaga. Ujumise algõpetus toimub I kooliastmes kehalise
kasvatuse tundide ajal.
Valikainena õpetatakse
lapsevanemate soovil ringitunnina usundiõpetust. Riikliku ainekava sisu on
jaotunud põhikooli kooliastmete vahel:
- 2. klassis „Lood ja väärtused” 10 õppetundi;
- 6. klassis „Väärtused ja valikud” 10 õppetundi;
- 9. klassis „Üks maailm, erinevad religioonid” 15 õppetundi.
Tunnijaotusplaan
inglise õppekeelega rahvusvahelistes klassides
Rahvusvahelistes klassides toimub
õppetöö liitklassi põhimõttel (v.a 9. klass).
3. Võõrkeelte õpe Miina Härma Gümnaasiumis
Kooli traditsioonidest
lähtuvalt pööratakse erilist tähelepanu võõrkeelte õppele. Inglise keele kui
A-võõrkeele õpe algab esimeses klassis rühmatundides. Inglise
keele õppimisel jõutakse põhikooli lõpuks tasemele B1-2.
4. klassist alates võib
õpilane alustada tasulises ringitunnis vene keele õppimist. 6. klassis
jätkub vene keele õppimine B-võõrkeelena. B-võõrkeeleks saab õpilane valida ka
saksa või prantsuse keele (kui ta ei ole alustanud vene keele õppimisega varem
või kui ta ei taha vene keele õppimist jätkata). Vene keel B-võõrkeelena on
kolm kontakttundi nädalas, saksa ja prantsuse keel B-võõrkeelena kaks
kontakttundi nädalas + üks juhendatud e-kursus. Teise võõrkeele õppes jõutakse
tasemele A2-2.
Rahvusvahelistes klassides
õpivad kõik õpilased esimese võõrkeelena eesti keelt. Alates 3.–4. klassist
kuni 7.–8 klassini õpivad kõik rahvusvahelised õpilased B-võõrkeelena saksa
keelt. Inglise keelt õpitakse õppekeelena ühes tasemerühmas. Vajadusel on inglise
keele õpe korraldatud kahes tasemerühmas – emakeelena ja võõrkeelena.
Läbivad
teemad ja nende käsitlemise põhimõtted, lõimingu põhimõtted, loovtööde
korraldamise alused
Läbivad
teemad on üld- ja valdkonnapädevuste, õppeainete ja ainevaldkondade lõimingu
vahendiks ning neid arvestatakse koolikeskkonna kujundamisel. Läbivad teemad on
aineülesed ja käsitlevad ühiskonnas tähtsustatud valdkondi ning võimaldavad
luua ettekujutuse ühiskonna kui terviku arengust, toetades õpilase suutlikkust
oma teadmisi erinevates olukordades rakendada.
Õpetuses ja kasvatuses käsitletavad
läbivad teemad on:
- elukestev
õpe ja karjääri planeerimine – taotletakse õpilase
kujunemist isiksuseks, kes on valmis õppima kogu elu, täitma erinevaid rolle
muutuvas õpi-, elu- ja töökeskkonnas ning kujundama oma elu teadlike otsuste
kaudu, sealhulgas tegema mõistlikke kutsevalikuid;
- keskkond
ja jätkusuutlik areng – taotletakse õpilase kujunemist
sotsiaalselt aktiivseks, vastutustundlikuks ja keskkonnateadlikuks inimeseks,
kes hoiab ja kaitseb keskkonda ning väärtustades jätkusuutlikkust, on valmis
leidma lahendusi keskkonna- ja inimarengu küsimustele;
- kodanikualgatus
ja ettevõtlikkus – taotletakse õpilase kujunemist
aktiivseks ning vastutustundlikuks kogukonna- ja ühiskonnaliikmeks, kes mõistab
ühiskonna toimimise põhimõtteid ja mehhanisme ning kodanikualgatuse tähtsust,
tunneb end ühiskonnaliikmena ning toetub oma tegevuses riigi kultuurilistele
traditsioonidele ja arengusuundadele;
- kultuuriline
identiteet – taotletakse õpilase kujunemist kultuuriteadlikuks
inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõtte- ja käitumislaadi
kujundajana ning kultuuride muutumist ajaloo vältel, kellel on ettekujutus
kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate eripärast ning
kes väärtustab omakultuuri ja kultuurilist mitmekesisust ning on kultuuriliselt
salliv ja koostööaldis;
- teabekeskkond
– taotletakse õpilase kujunemist teabeteadlikuks inimeseks, kes tajub ja
teadvustab ümbritsevat teabekeskkonda, suudab seda kriitiliselt analüüsida ning
toimida selles oma eesmärkide ja ühiskonnas omaksvõetud kommunikatsioonieetika
järgi;
- tehnoloogia
ja innovatsioon – taotletakse õpilase kujunemist
uuendusaltiks ja nüüdisaegseid tehnoloogiaid eesmärgipäraselt kasutada oskavaks
inimeseks, kes tuleb toime kiiresti muutuvas tehnoloogilises elu-, õpi- ja
töökeskkonnas;
- tervis
ja ohutus – taotletakse õpilase kujunemist vaimselt,
emotsionaalselt, sotsiaalselt ja füüsiliselt terveks ühiskonnaliikmeks, kes on
võimeline järgima tervislikku eluviisi, käituma turvaliselt ning kaasa aitama
tervist edendava turvalise keskkonna kujundamisele;
- väärtused
ja kõlblus – taotletakse õpilase kujunemist kõlbeliselt
arenenud inimeseks, kes tunneb ühiskonnas üldtunnustatud väärtusi ja
kõlbluspõhimõtteid, järgib neid koolis ja väljaspool kooli, ei jää ükskõikseks,
kui neid eiratakse, ning sekkub vajaduse korral oma võimaluste piires.
Läbivate teemade õpe ja
lõimumine realiseerub kooli vaimse, sotsiaalse ja füüsilise õppekeskkonna
kujundamisel. Samuti tuuakse läbivatest teemadest lähtudes aineõppesse sobivad
teemakäsitlused, näited ja meetodid, viiakse koos läbi aineteüleseid, klassidevahelisi
ja ülekoolilisi üritusi ja projekte. Õppeainete roll läbiva teema õppes on
lähtuvalt õppeaine taotlustest ja õppesisust erinev, olenevalt sellest, kui
tihe on ainevaldkonna seos läbiva teemaga. Läbivatest teemadest lähtutakse ka
loovtöö valikul, mida tehakse kas iseseisvalt või rühmatööna.
Loovtööde
koostamise põhimõtted
4. klassi lõpu loovtööd koostatakse nii, et need:
- vastaksid õpilaste huvidele ning kaasaks neid
aktiivselt õppeprotsessi;
- teemad oleksid õpilastele olulised, seotud nende eelnevate
teadmistega ja kogemustega, hetkeolukorraga ning seetõttu siduma õpitava nende
elu kontekstiga;
- pakuks väljakutset, laiendaksid õpilaste eelnevaid
teadmisi ja kogemusi, et suurendada nende arusaamu maailmast ja kompetentsi
erinevate elusituatsioonide lahendamisel;
- annaksid oma panuse ainetevahelistele seostele antud
teemas ja väärtustaksid inimkonna ühist kogemust.
8.–9. klassis korraldatakse
õpilastele läbivatest teemadest lähtuv või õppeaineid lõimiv loovtöö, milleks
on uurimus, projekt, kunstitöö vms. Loovtööde korraldus on kirjeldatud Miina
Härma Gümnaasiumi loovtööde juhendis.
Tasemetööde
korraldamise põhimõtted
Tasemetöö eesmärgiks on hinnata
õppekavas sätestatud õpitulemuste saavutatust. Tasemetööde korraldamiseks
võivad ettepanekuid teha ainegrupid, kooli juhtkond ja hoolekogu. Tasemetöö
analüüs on aluseks õppetöö korraldamiseks.
4. Pädevused ja temaatilised rõhuasetused
Üldpädevused on:
- kultuuri- ja väärtuspädevus – suutlikkus hinnata inimsuhteid ja
tegevusi üldkehtivate moraalinormide seisukohast; tajuda ja väärtustada oma
seotust teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega, oma ja teiste maade ja
rahvaste kultuuripärandiga ning nüüdiskultuuri sündmustega; väärtustada
loomingut ja kujundada ilumeelt; hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke
väärtusi, väärtustada inimlikku, kultuurilist ja looduslikku mitmekesisust;
teadvustada oma väärtushinnanguid;
- sotsiaalne ja kodanikupädevus – suutlikkus ennast teostada; toimida
aktiivse, teadliku, abivalmi ja vastutustundliku kodanikuna ning toetada
ühiskonna demokraatlikku arengut; teada ja järgida ühiskondlikke väärtusi ja
norme; austada erinevate keskkondade reegleid ja ühiskondlikku mitmekesisust,
religioonide ja rahvuste omapära; teha koostööd teiste inimestega erinevates
situatsioonides; aktsepteerida inimeste ja nende väärtushinnangute erinevusi
ning arvestada neid suhtlemisel;
- enesemääratluspädevus – suutlikkus mõista ja hinnata iseennast,
oma nõrku ja tugevaid külgi; analüüsida oma käitumist erinevates olukordades;
käituda ohutult ja järgida tervislikke eluviise; lahendada suhtlemisprobleeme;
- õpipädevus – suutlikkus organiseerida õppekeskkonda
individuaalselt ja rühmas ning hankida õppimiseks, hobideks, tervisekäitumiseks
ja karjäärivalikuteks vajaminevat teavet; planeerida õppimist ja seda plaani
järgida; kasutada õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades;
seostada omandatud teadmisi varemõpituga; analüüsida oma teadmisi ja oskusi,
motiveeritust ja enesekindlust ning selle põhjal edasise õppimise vajadusi;
- suhtluspädevus – suutlikkus ennast selgelt, asjakohaselt
ja viisakalt väljendada nii emakeeles kui ka võõrkeeltes, arvestades olukordi
ja mõistes suhtluspartnereid ning suhtlemise turvalisust; ennast esitleda, oma
seisukohti esitada ja põhjendada; lugeda ning eristada ja mõista teabe- ja
tarbetekste ning ilukirjandust; kirjutada eri liiki tekste, kasutades
korrektset viitamist, kohaseid keelevahendeid ja sobivat stiili; väärtustada
õigekeelsust ja väljendusrikast keelt ning kokkuleppel põhinevat
suhtlemisviisi;
- matemaatika-, loodusteaduste ja
tehnoloogiaalane pädevus
– suutlikkus kasutada matemaatikale omast keelt, sümboleid, meetodeid koolis ja
igapäevaelus; suutlikkus kirjeldada ümbritsevat maailma loodusteaduslike
mudelite ja mõõtmisvahendite abil ning teha tõenduspõhiseid otsuseid; mõista
loodusteaduste ja tehnoloogia olulisust ja piiranguid; kasutada uusi
tehnoloogiaid eesmärgipäraselt;
- ettevõtlikkuspädevus – suutlikkus ideid luua ja ellu viia,
kasutades omandatud teadmisi ja oskusi erinevates elu- ja tegevusvaldkondades;
näha probleeme ja neis peituvaid võimalusi, aidata kaasa probleemide
lahendamisele; seada eesmärke, koostada plaane, neid tutvustada ja ellu viia;
korraldada ühistegevusi ja neist osa võtta, näidata algatusvõimet ja vastutada
tulemuste eest; reageerida loovalt, uuendusmeelselt ja paindlikult muutustele;
võtta arukaid riske;
- digipädevus – suutlikkus kasutada uuenevat
digitehnoloogiat toimetulekuks kiiresti muutuvas ühiskonnas nii õppimisel,
kodanikuna tegutsedes kui ka kogukondades suheldes; leida ja säilitada
digivahendite abil infot ning hinnata selle asjakohasust ja usaldusväärsust;
osaleda digitaalses sisuloomes, sh tekstide, piltide, multimeediumide loomisel
ja kasutamisel; kasutada probleemilahenduseks sobivaid digivahendeid ja
võtteid, suhelda ja teha koostööd erinevates digikeskkondades; olla teadlik
digikeskkonna ohtudest ning osata kaitsta oma privaatsust, isikuandmeid ja
digitaalset identiteeti; järgida digikeskkonnas samu moraali- ja
väärtuspõhimõtteid nagu igapäevaelus.
Lähedase eesmärgiseade ja õppesisuga õppeained moodustavad
ainevaldkonna. Valdkonna- ja üldpädevuste kujunemist toetab ainegrupiti
planeeritav ainetevahelist integratsiooni ja pädevuste arengut toetav tunni- ja
kooliväline tegevus.
Uurimuslik
õpe
Miina
Härma Gümnaasium järgib eesti riiklikku õppekava, rakendades põhikoolis International Baccalaureate Organization-i
poolt välja töötatud kaasaegset metoodikat uurimusliku õppe ja kujundava
hindamise läbiviimiseks. Mõistepõhine uurimuslik õpe pakub õpilastele võimalusi
näidata, mida nad teavad ja oskavad, õpetaja eesmärk on õpilast sel teel
juhendada ning suunata õpilast oma tegevuse ja tulemuste üle reflekteerima.
Olulisel kohal on ka IKT vahendite kasutamine, mis annavad õpilasele rohkem
võimalusi läbi viia uurimuslikku laadi õpet.
1.−4. klassini tugineb uurimuslik
õpe IB Primary Years Programme (PYP) õpetamisfilosoofiale. Tähtis on
õpilase terviklik areng, mis toimub nii koolis kui ka väljaspool seda.
Teadmiste ja oskuste õppimine ning sügavam mõistmine toimub kõige paremini
siis, kui õpilane uurib teemat, mis on tema jaoks olulise tähtsusega ning mille
puhul ta näeb seost ümbritseva maailmaga. Erinevate õppeainete õppimine toimub
kuue teema kaudu, mis hõlmavad kõiki aineid. Nendeks teemadeks on:
KES ME OLEME? – vaimne, füüsiline,
psühholoogiline ja sotsiaalne tervishoid inimsuhted – sõbrad ja eakaaslased
ning kogukond ja kultuur õigused ja kohustused; väärtused ja uskumused
inimeseks olemise tähendusest, inimene ja loodus
KUS ME ASUME AJAS JA RUUMIS? –
orienteerumine ajas ja ruumis; inimkonna ajalugu; kodu ja reisimine; inimkonna
avastused, uurimused ja migratsioon; üksikisiku ja tsivilisatsiooni vahelised
suhted nii kohalikus kui globaalses mastaabis
KUIDAS ME ENNAST VÄLJENDAME? – viisid,
kuidas avastada ja väljendada ideid, tundeid, iseloomu, kultuuri ja uskumusi
ning väärtusi; viisid, kuidas me end peegeldame; loovuse arendamine ja selle
nautimine;
esteetilisuse
väärtustamine
KUIDAS MAAILM TOIMIB? – loodus ja
selle seaduspärasused; inimühiskonna ja looduse (nii füüsilise kui
bioloogilise) vahelised seosed; kuidas inimesed kasutavad oma arusaama
teaduslikest põhimõtetest; teadusliku ja tehnilise arengu mõju inimühiskonnale
ja keskkonnale
KUIDAS ME ENNAST ORGANISEERIME? – inimese
poolt loodud süsteemide ja kommunikatsioonide seotus; organisatsioonide
struktuurid ja funktsioonid; ühiskondlik vastutus (otsustamine); majandusliku
tegevuse mõju inimkonnale ja keskkonnale
MEIE ÜHINE MAAILM – õigused ja
kohustused, mida rakendatakse taastumatute varade kasutamisel ja jagamisel
teiste inimeste ning elusolenditega; kogukonnad ja nendesisesed ning nendevahelised
suhted; võrdõiguslikkus, rahu ja konfliktilahendamise oskus
Õpetajad
tagasisidestavad õppeprotsessi toetava sõnalise hindamisega. Programm lõpeb
4. klassis rühmatööna koostatava loovtööga, mille eesmärgiks on näidata,
mida õpilane on omandanud eelnevate aastate jooksul. Loovtööks on ühe teema
põhjalikum uurimine ning selle vormistamine esitlusena.
Rahvusvahelises
suunas on õppekeeleks inglise keel.
5.−9. klassis keskendutakse nii
aineüleste kui ka sügavamate ainepõhiste teadmiste, oskuste ja arusaamise
õpetamisele IB Middle
Years Programme (MYP) õpetamisfilosoofia kaudu. Tähtsal kohal on
koolis õpitava rakendamine elulistes olukordades, seosed õpilast ümbritseva
maailmaga. Erinevate õppeainete õppimine toimub põhimõistete ja seotud mõistete
kaudu: põhimõisted võimaldavad luua ainetevahelisi ühendusi ja seotud mõisted
sügavuti mõista konkreetset ainevaldkonda. Õppeprotsessi toetab
kriteeriumipõhine hindamissüsteem, mis kirjeldab täpselt õppija taset ja
ainealaseid osaoskusi ning võimaldab ise oma õppimist kujundada. 8.–9. klassis koostavad õpilased loovtöö ning sooritavad
põhikooli lõpueksamid. Rahvusvahelises
suunas on õppekeeleks inglise keel, õpilased lõpetavad põhikooli
rahvusvaheliste eksamitega.
Õppe ja
kasvatuse rõhuasetused I kooliastmes
Esimeses klassis on õpetuse ja
kasvatuse põhitaotluseks õpilaste kohanemine koolieluga, turvatunde ja
eduelamuste kogemine ning valmisoleku kujunemine edasiseks edukaks õppetööks.
Õpilaste koolivalmidus ja võimed on erinevad, seetõttu diferentseeritakse
õppeülesandeid ja nende täitmiseks kuluvat aega. Esimeses kooliastmes
keskendutakse:
- kõlbeliste tõekspidamiste ning heade
käitumistavade tundmaõppimisele ja järgimisele;
- positiivse suhtumise kujunemisele koolis
käimisesse ja õppimisesse;
- õpiharjumuse ja -oskuste kujundamisele
ning püsivuse, iseseisvuse ja eesmärgistatud töö oskuste ning valikute tegemise
oskuste arendamisele;
- eneseväljendusoskuse ja -julguse
kujunemisele;
- põhiliste suhtlemis- ja koostööoskuste
omandamisele, sealhulgas üksteist toetavate ja väärtustavate suhete
kujunemisele õpilaste vahel;
- õpiraskuste äratundmisele ning
tugisüsteemide ja õpiabi pakkumisele.
Õppe ja
kasvatuse rõhuasetused II kooliastmes
Teises kooliastmes on õpetuse ja
kasvatuse põhitaotluseks vastutustundlike ja iseseisvate õpilaste kujunemine.
Õppetöös on oluline äratada ja säilitada õpilaste huvi õppekavaga hõlmatud
teadmis- ja tegevusvaldkondade vastu. Teises kooliastmes keskendutakse:
- õpimotivatsiooni hoidmisele ja
tõstmisele, seostades õpitut praktikaga ning võimaldades õpilastel teha
valikuid, langetada otsuseid ja oma otsuste eest vastutada;
- huvitegevusvõimaluste pakkumisele;
- õpilaste erivõimete ja huvide
äratundmisele ning arendamisele;
- õpiraskustega õpilastele tugisüsteemide
ja õpiabi pakkumisele.
Õpetuses rakendatakse mitmekesiseid
tööviise ja ülesandeid, mis võimaldavad murdeikka jõudvatel õpilastel teha
iseseisvaid valikuid ja seostada õpitut praktilise eluga ning aitavad toime
tulla õpilaste individuaalselt erineva arenguga, nende muutuvate suhete ja
tegutsemisega uutes rollides.
Õppe ja
kasvatuse rõhuasetused III kooliastmes
Kolmandas kooliastmes on õppe ja
kasvatuse põhitaotlus aidata õpilastel kujuneda vastutustundlikeks
ühiskonnaliikmeteks, kes igapäevaelus iseseisvalt toime tulevad ning suudavad
oma huvidele ja võimetele vastavat õpiteed valida. Kolmandas kooliastmes
keskendutakse:
- õpimotivatsiooni hoidmisele;
- õppesisu ja omandatavate oskuste
seostamisele igapäevaeluga ning nende rakendatavuse tutvustamisele tulevases
tööelus ja jätkuõpingutes;
- erinevate õpistrateegiate teadvustatud
kasutamisele ning enesekontrollimise oskuse arendamisele;
- pikemaajaliste õppeülesannete (sealhulgas
uurimuslike õppeülesannete) planeerimisele, eesmärkide püstitamisele ja oma
tulemuste hindamisele;
- õpilaste erivõimete ja huvide arendamisele;
- õpilaste toetamisele nende edasiste
õpingute ja kutsevalikute tegemisel.
5. Ülekooliliste ja koolidevaheliste projektide kavandamise põhimõtted
Ülekoolilisi projekte võivad algatada õpilased
õpilasesinduse kaudu, lapsevanemad, õpetajad ja kooli juhtkond. Üle-eestilistes
või rahvusvahelistes projektides osalemise kavandavad ainegrupid või
klassijuhatajad. Projektid koos eelarvega kinnitab direktor.
Ülekooliliste üritused toetavad kooli põhiväärtusi. Eesmärgiks on
liita üheks tervikuks erinevad vanusegrupid, võimaldades kogeda ja tunnustada
nooremate või vanemate koolikaaslaste andeid ja oskusi ning süvendada ühiseid
väärtusi. Ülekooliliste ürituste planeerimisel ja läbiviimisel osalevad nii
õpilasesindus kui õpilased, klassijuhatajad kui aineõpetajad, juhtkond ja muu
personal.
Õppetööd ja õpilaste sotsiaalset arengut täiendavad erinevad loome-
ja aineringid. Ringitegevuse planeerimisel saab määravaks huviliste hulk ja
finantsvahendid, kuid lisaks noortekeskuste poolt pakutud laialdasele vaba aja
sisustamise võimalustele linna tasandil püüab kooli ringitöö keskenduda
mõtlemise, esinemisjulguse, eneseväljendusoskuse, loomingulisuse, vastutusvõime
jt. täisväärtuslikuks arenguks vajalike sotsiaalsete oskuste arendamisele.
Ülekooliliste ürituste käigus kasvatame õpilastes vastutustunnet ja
austust kaaslaste vastu. Eesmärgiks on liita erinevad vanusegrupid üheks
tervikuks, võimaldades kogeda ja tunnustada nooremate või vanemate
koolikaaslaste andeid ja oskusi ning süvendada ühiste väärtustega MEIE tunnet.
Hoida pidevalt sidet vilistlastega, tähistades näiteks veebruarikuu alguses
Miina Härma sünnipäeva vilistlaste tundidega. Samuti kaasata nii vilistlasi kui
lapsevanemaid teistesse ülekoolilistesse projektidesse. Ülekooliliste ürituste
planeerimisel ja läbiviimisel osalevad nii õpilasesindus kui õpilased,
klassijuhatajad kui aineõpetajad, juhtkond ja muu personal.
Väärtuste arendamist toetavad ülekoolilised üritused ja vabatahtlik
töö. Õppetööd ja õpilaste sotsiaalset arengut täiendavad erinevad loome- ja aineringid.
Ringitegevuse planeerimisel on
eesmärgiks mõtlemise, esinemisjulguse, eneseväljendusoskuse, loomingulisuse,
vastutusvõime kujunemise toetamine/arendamine.
Projektide kavandamise
põhimõtted:
- toetavad kooli põhiväärtusi, aitavad süvendada meie-tunnet,
hoida pidevalt sidet vilistlastega;
- aitavad ellu viia õppe- ja kasvatustöö eesmärke,
toetavad õppesuundade arengut;
- seovad üheks tervikuks erinevad vanusegrupid,
võimaldades kogeda ja tunnustada nooremate või vanemate koolikaaslaste andeid
ja oskusi ning süvendada ühiseid väärtusi;
- võimaldavad osaleda ja ennast arendada õpilastel,
klassijuhatajatel, aineõpetajatel, juhtkonnal ja lapsevanematel;
- kaasavad planeerimisel ja läbiviimisele õpilasesinduse;
- aitavad kaas praktiliste oskuste omandamisele,
karjäärivalikule („Tabula Rasa“ ajalehering võimaldamaks põhikooli ja
gümnaasiumi õpilastel õppida ennast lühidalt ja arusaadavalt väljendama,
proovida kätt ajakirjaniku, fotograafi või IT-kujundajana. Koorilaul arendamaks
esinemisjulgust ja võimalust kogeda ühist pühendumust eesmärgile ja saavutada
professionaalne koorilaulja tase).
Ühisprojektid erinevate koolide vahel kavandatakse lähtudes kooli
põhiväärtustest, et toetada MHG õppuri profiili igakülgset kujunemist. Õpilas-
ja õpetajavahetusprojektide (Õ-Õ projekt); Tartu Ülikooli, Eesti Üliõpilaste
Seltsi ning Eesti Naisüliõpilaste Seltsiga koostöö ning Viie Kooli Võistluse
(VKV) korraldamise põhimõtted on kirjas kooli kodulehel.
6. Õppe ja kasvatuse korraldus (sealhulgas projekt-, õues- ja muuseumiõppeks ning ekskursioonideks ja õppekäikudeks vajalik aeg)
1.−4. klassini kannab õppe-ja
kasvatustöö eest põhivastutust klassiõpetaja. Klassiõpetaja jätkab
5. klassis üksikute õppeainetega. Õppe- ja kasvatustööd jälgib ja suunab
aineõpetajate kõrval teises ja kolmandas kooliastmes klassijuhataja.
Kasvatustöös peetakse silmas eneseanalüüsi ja oma käitumise juhtimise oskuse
arendamist ning enesetõhususe kasvatamist. Sotsiaalsete oskuste kujundamisel
pööratakse akadeemiliste oskuste kujundamise kõrval tähelepanu suhetele
eakaaslastega, enesejuhtimisele ja -distsipliinile, kehtestamis- ja
koostööoskuste arendamisele. Klassijuhatajate tööplaanid on kooli üldtööplaani
osa.
I kooliastmes tegeletakse
peamist õpiharjumuste ja klassikollektiivi kujundamisega. Õpitakse arvestama
kooli reeglitega, erinevates olukordades käituma üldtunnustatud norme järgides.
Olulisel kohal on õpikeskkonna organiseerimine ja igapäevase õpitegevuse
planeerimine, meeskonnatöö oskuste kujundamine, loovuse arendamine,
keskkonnateadlikkus, liikluskasvatus.
II kooliastmes suudab
õpilane kooliga seotud õppimist teistest tegevustest eristada, planeerida
koolivälist tegevust, seada eesmärke ja hinnata nende saavutamist. Oluliseks
muutub klassi tegevuste ühine kavandamine ja läbiviimine, iseseisvuse kasvatamine.
Õpetaja abiga kavandatakse pikemaid ühiseid projekte (tervisekäitumine,
heategevus, üritused läbivate teemade käsitlemiseks, õpimotivatsioon jmt).
Olulisel kohal on tervislike eluviiside kujundamine.
III
kooliastmes viiakse ellu pikemaid projekte õpitu seostamiseks
tavaeluga (tervisekäitumine, karjääriplaneerimine jmt), kujunevad välja
uurimustöö läbiviimise oskused. Oluliseks muutuvad karjääri kavandamisega
seonduvad tegevused, minakontseptsiooni kujunemine.
Vähemalt kord kooliaasta jooksul viiakse õpilase ja lapsevanemaga
läbi arenguvestlus. Arenguvestluse käigus kirjeldatakse õpilase andeid, huvisid
ja eelduseid, seniseid õnnestumisi ja edu. Arenguvestlusel analüüsitakse
õpilase arengut ja toimetulekut tulenevalt õpilase individuaalsest eripärast ja
õpilase, vanema või kooli poolt oluliseks peetavast (näiteks käitumine ja
emotsionaalne seisund, hoiakud ja väärtushinnangud, motivatsioon, huvid,
teadmised ja oskused). Arenguvestlusel antakse tagasisidet õppekava
üldpädevuste, kooliastme õppe- ja kasvatuseesmärkide, läbivate teemade
eesmärkide, ainevaldkondlike eesmärkide ja ainealaste õpitulemuste kohta.
Arenguvestlusel seatakse uued eesmärgid õppimisele ja õpetamisele, kavandatakse
ühiselt võimalused/ettepanekud õpilase edasiseks arendamiseks. Arenguvestluse
oluline osa on õpilase enesehindamine. Arenguvestluste vormi kujundab
klassijuhataja õpilaste ealisi iseärasusi ja kooliastme eesmärke arvestades.
Arenguvestlustest teeb klassijuhataja kord aastas kokkuvõtte oma töö analüüsis.
Koolipere annab õpilasele igapäevaste tegevuste ja sündmuste käigus
tagasisidet, et toetada õpilase käitumise, hoiakute ja väärtushinnangute
kujunemist. Kool reageerib juhtumitele, mis on vastuolus üldtunnustatud
väärtuste ning heade tavadega. Meetmed õpilaste mõjutamiseks kirjeldatakse
kooli kodukorras. Vajadusel rakendatakse psühholoogi või sotsiaalpedagoogi abi.
Õpilasel on õigus saada õpiabi. Aineõpetaja, klassijuhataja või tugisüsteemi
poolt võib õpilasele soovitada õpiabi pikemaks perioodiks, kui õpilasel esinevad
raskused aine omandamisel.
Aineõpetajatel, klassijuhatajal ja lapsevanematel on õpilaste
erivajadusi silmas pidades õigus teha ettepanekuid individuaalse õppekava või
õpiabiplaani rakendamiseks. Õpilastele võimaldatakse aineõpetajatelt
olümpiaadideks ja võistlusteks ettevalmistamisel juhendamist ja nõustamist.
Õppekava
rakendumist toetavad tegevused
Õpet võib korraldada ka väljaspool kooli ruume
(sealhulgas kooliõues, looduses, muuseumides, arhiivides,
keskkonnahariduskeskustes, ettevõtetes, asutustes ) ning virtuaalses
õpikeskkonnas. Õppekäigud, õuesõpe, projektõpe jmt kirjeldatakse ainekavades.
Osalemist projektides, olümpiaadidel ja võistlustel vaadeldakse õppe- ja
kasvatustöö osana.
Olümpiaadidel,
õpilasvõistlustel osalemine
Tundide ajast on lubatud õpilasi osalema
piirkondlikel, üle-eestilistel ja rahvusvahelistel õpilasvõistlustel.
Õpilastele võimaldatakse aineõpetajatelt olümpiaadideks ja võistlusteks
ettevalmistamisel juhendamist ja nõustamist. Olümpiaadide eel on õpilasel õigus
ettevalmistamiseks kasutada ühte õppepäeva. Klassijuhataja jälgib klassi
õpilaste koormatust erinevate projektide, õppekäikudega klassikollektiivi kui
terviku ja üksikisiku tasandil.
7. Hindamise korraldus
Hindamise
korraldus ning õpilaste ja vanemate hinnetest ja hinnangutest teavitamise kord
ning hinnete ja hinnangute vaidlustamise kord on määratud kooli põhikooliastme
hindamisjuhendis.
8. Õpilaste ja lastevanemate teavitamise ja nõustamise korraldus
Klassi- või aineõpetajad jälgivad õpilase arengut
ja toimetulekut koolis ning vajaduse korral kohandavad õpet vastavalt õpilase
võimetele. Õpilase võimete ja annete kõrgeimale võimalikule tasemele
arendamiseks tuleb põhikoolis selgitada välja õpilase individuaalsed
õpivajadused, valida sobivad õppemeetodid ning korraldada diferentseeritud
õpet.
Põhikool tagab õpilasele, kellel tekib ajutine mahajäämus
eeldatavate õpitulemuste saavutamisel, täiendava pedagoogilise juhendamise
väljaspool õppetunde õpiabi raames.
Põhikool korraldab õpilaste ja vanemate teavitamist
edasiõppimisvõimalustest ning tagab õpilastele karjääriteenuste (karjääriõpe,
-info või -nõustamine) kättesaadavuse. Klassis viiakse kõigile õpilastele läbi
karjääritestid ja antakse individuaalset tagasisidet. Vähemalt kord aastas
viiakse läbi lastevanemate üldkoosolek ja klassi lastevanemate koosolekud.
Põhikool tagab õpilasele ning vanematele teabe kättesaadavuse õppe
ja kasvatuse korralduse kohta ning juhendamise ja nõustamise õppetööd
käsitlevates küsimustes. Vajaduse korral nõustab õpilase vanemat õpilase arengu
toetamises ja kodus õppimises sotsiaalpedagoog või psühholoog. Vastavalt
vanemate soovidele ja koolitusvajadusele korraldab kool loenguid ja seminare
lapsevanematele.
Peamised õppeteemad, vajalikud õppevahendid, hindamise korraldus ja
planeeritavad üritused on kirjeldatud ainekavades ning tehakse õpilasele
teatavaks poolaasta algul. Õppetööst ja huvitegevusest teavitatakse vanemat
kooli kodulehekülje, Stuudiumi ja õpilaspäeviku vahendusel.
Kehalises kasvatuses vabastatakse õpilane füüsilisest koormusest
lapsevanema tõendi alusel. Õpilane on abiks õpetajale õppetunni läbiviimisel
(võistluspaikade korrastamine, kohtunikutöö jms). Pikemaajalise vabastuse puhul
asendatakse füüsiline koormus iseseisva uurimusliku tööga (referaadid,
ülevaated kehakultuuri või tervise teemadel). Kui õpilane tegeleb süvitsi mingi
kindla individuaalse tehnika arendamisega ja õppetöös tehtav ei toeta tema
arengut, siis koostatakse õpilasele individuaalne õppekava aineõpetajat ja
juhtkonda kaasates.
9. Õpilaste juhendamise ja hariduslike erivajadustega õpilaste õppekorralduse alused
Hariduslike erivajadustega on õpilane, kelle eriline andekus,
õpiraskused, terviserike, puue, käitumis- ja tundeeluhäired, pikemaajaline
õppest eemal viibimine või kooli õppekeele ebapiisav valdamine toob kaasa vajaduse
teha muudatusi või kohandusi õppe ajas, õppesisus, õppeprotsessis,
õpikeskkonnas (õppevahendid, õpperuumid, suhtluskeel, sealhulgas viipekeel või
muud alternatiivsed kommunikatsioonid, tugipersonal, spetsiaalse
ettevalmistusega pedagoogid ja muu selline) või taotletavates õpitulemustes.
Nende muudatuste tegemisse kaasatakse õpilase vanem. Kui muudatuste või
kohandustega kaasneb nädalakoormuse või õppe intensiivsuse oluline kasv või
kahanemine võrreldes riikliku või kooli õppekavaga, tuleb muudatuste rakendamiseks
koostada individuaalne õppekava.
Õpilase andekuse toetamiseks rakendatakse individuaalset õppekava
(lisatunnid ja konsultatsioonid, tundides klassikaaslastest erineva
õppeprogrammi läbimine vastavalt oma teadmiste ja oskuste tasemele, iseseisev
õppimine, olümpiaadidel jt õpilasvõistlustel endast vanemate klasside
õpilastega võistlemine jne).
Eesti keelest erineva emakeelega õpilasele võib õpilase vanema
nõusolekul talle eesti keele õpet korraldada «Eesti keel teise keelena»
ainekava alusel. Eestis vähem kui kolm aastat elanud õpilase puhul võib
lapsevanema taotlusel loobuda B-võõrkeele õppest.
Välisriikidest ajutiselt Eestisse elama asunud laste vanemad saavad
taotleda individuaalset õppekava, mille alusel kokkulepitud ulatuses võib
õppetöö toimuda lisaks eesti keelele ka võõrkeeltes. Õppekava koostatakse
koostöös õpilase ja lapsevanematega. Õpet kohandatakse teiste riikide
haridussüsteemide taseme, nõuete ja vajadustega. Kõigile IÕK
alusel õppivatele välismaalt tulnud õpilastele, uusmigrantidele tagatakse eesti
keele õpe 2 tunni ulatuses nädalas. IÕK võib sisaldada võõrkeeles antavaid
aine-, sh keeletunde. Kooliastme lõpueksamite sisu määratlemisel ja nende
korraldamisel õpilase taset arvestavalt lähtutakse Eestis kehtivatest
seadustest.
10. Karjääriteenuste korraldus
Õppimine on elukestev protsess, milleks vajalikud oskused ja
tööharjumused kujunevad põhihariduse omandamise käigus. Põhikooli eesmärk on
kujundada õpiharjumused kogu eluks. Karjääriteenuste korraldamise lähtealused:
- eakohasus;
- enesereflektsiooni toetamine;
- erinevate eluvaldkondade tutvustamine;
- koostöö vilistlaskonna- ja lapsevanematega;
- vabatahtliku tegevuse väärtustamine.
Karjääriplaneerimine põhikoolis
on aineõpetuse osa ja eakohasust arvestades kajastub klassijuhataja töökavas.
11. Kooli õppekava rakendumise, uuendamise ja täiendamise kord
Miina Härma Gümnaasiumi põhikoolis rakendatakse käesolevat õppekava
õa 2019/2020 5.−9. klassides, õa 2020/2021 6.–9. klassides, õa 2021/2022
7.–9. klassides, õa 2022/2023 8.–9. klassides, õa 2023/2024 9. klassides. Miina
Härma Gümnaasiumi õppekava on kooli õppe- ja kasvatustöö keskne dokument, mida
muudetakse ja täiendatakse vastavalt vajadusele, kuid mitte sagedamini kui kord
õppeaastas. Õppekava muutmise algatab kooli juhtkond. Uut muudetud õppekava
versiooni arutab õppenõukogu ja õppekava kinnitab kooli direktor. Regulaarselt
muudetakse kooli õppekava üldosa neid punkte, mis on seotud kõrgemalseisvate
organite määruste ja korraldustega, aga ka muudatustega koolisisestes õppetööd
reguleerivates aktides.